تحلیل روز/

نامزدی مجدد البشیر؛ گامی به عقب یا تصحیح روند امور

نامزدی مجدد البشیر؛ گامی به عقب یا تصحیح روند امور
چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 10:30

اقدام حزب کنگره ملی حاکم در سودان به اعلام رسمی نامزدی عمر حسن البشیر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020  برای بار سوم جنجال ها و تنش های گسترده ای بین مخالفان و موافقان ایجاد کرده است.

العالم- سودان                 

معرفی البشیر 74 ساله برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده از سوی حزب کنگره ملی حاکم در زمانی صورت می گیرد که وی از 29 سال پیش تاکنون زمام امور در سودان را بر عهده دارد و از سوی دیگر قانون اساسی سودان به هیچ کسی اجازه نمی دهد برای بیشتر از دو دوره رئیس جمهور کشور شود و برای سومین بار نمی تواند نامزد شود.

بر اساس آن چه که خبرگزاری رسمی سودان منتشر کرد حزب حاکم بر این کشور با ابقای البشیر در سمت ریاست این حزب از آیین نامه و اساسنامه خود عدول کرده است.

اقدامات اخیر حزب کنگره ملی سودان با مخالفت شدید دیگر احزاب سیاسی و احزاب مخالف دولت مواجه شده است و مخالفان معتقدند که تصمیمات اخیر حزب حاکم بر سودان در راستای تثبیت حکومت یک فرد صورت گرفته است و در مسیر فرایند انتقال و چرخش قدرت مانع تراشی می کند. حتی برخی از اعضای حزب کنگره ملی نیز با تصمیمات اتخاذ شده در این حزب مخالفت کردند. امین حسن عمر یکی از راهبران و اعضای برجسته این حزب با اعتراض به آن چه که رخ داده است تاکید کرد قانون اساسی کشور اجازه چنین کاری را نمی دهد.

از سوی دیگر برخی منابع سودانی اعلام کردند کشورهای غربی از گروه های مخالف دولت سودان درخواست کردند متحد و برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان آتی برای رقابت با عمر البشیر به منظور ایجاد یک توازن و تعادل سیاسی هماهنگ و منسجم شوند.

مخالفان در خصوص امکان برگزاری انتخابات آزاد و شفاف تردید دارند و علت آن را سیطره حزب حاکم بر رسانه ها و انحصار طلبی و استفاده ابزاری از بنگاه های خبری برای محاصره کردن و محدود کردن رقیب دانستند.

البشیر در سخنانی در نشست اعضای حزب کنگره ملی وعده داد مشکلات اقتصادی کشور را خیلی زود حل و فصل می کند و اگر این قول محقق شود می تواند به عنوان سوپاپ اطمینانی برای وی  و برای حزب وی در مقابل تحرکات روز افزودن مردمی اخیر باشد و حتی پیروزی وی را در انتخابات بعدی تضمین خواهد کرد.

البشیر اعلام کرد سودان پیشنهادهای وسوسه کننده ای برای حل بحران اقتصادی دارد ولی بعضا با کرامت ملی سودان همخوانی ندارد بنابراین ما این پیشنهادها را رد کردیم.

شاید البشیر در صدد ارسال پیامی به عربستان و امارات بود و در آن تاکید کرد به خانه اول بازگشته است پس از آن که امیدش نا امید شد و از مشارکت و همراهی با این دو کشور در تجاوز به یمن میوه ای نچید اقدامی که هنوز نیز با اعتراضات و مخالفت های گسترده مردمی مواجه است و حتی در صحن پارلمان سودان نیز جار و جنجال های زیادی ایجاد کرد و اعضای پارلمان خواستار خروج و بازگشت نظامیان سودانی مستقر در یمن شدند. چیزی که البشیر نیز نمی تواند آن را نادیده بگیرد به خصوص بعد از آن که احساس کرد عربستان و امارات او و بحران اقتصادی سودان را نادیده می گیرند و به آن توجهی نمی کنند و تازه ترین مورد آن بحران سوخت بود که باعث درگیری ها و تنش های خیابانی شد و نزدیک بود از سیطره و کنترل دولت سودان خارج شود و همین امر خشم دولت سودان را برانگیخت.

رسانه های طرفدار دولت سودان نیز با عناوینی از رهبران و مقامات این کشور که در قبال بد عهدی و بی توجهی امارات و عربستان به بحران اقتصادی سوان ساکت هستند انتقاد کردند.

کارشناسان بر این باورند که البشیر پس از سفر به روسیه در نوامبر گذشته و سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به سودان که نتیجه آن امضای چندین تفاهم نامه همکاری با ترک ها از جمله فعال کردن مجدد بندر باستانی سواکن بیانگر آن است که سودان وارد مرحله جدیدی شده است مرحله ای که از آن به نام تصحیح مواضع و بازگشت به خانه اول یاد می کنند.

اقدامات البشیر به مذاق امارات و عربستان خوش نیامد و حتی خشم آنان را در پی داشت و ریاض و ابوظبی آن را عبور از خطوط قرمز عنوان کردند.

حتی وعده های عربستان و امارات در خصوص حذف نام سودان از فهرست تحریم های آمریکا و حل بحران دادگاه بین المللی که البشیر را تحت پیگرد قرار می دهد کمکی به حل مشکلات سودان و بحران اقتصادی آن نکرد و این برای دولتمردان سودان مشخص شد که آمریکا برای کسی که هزینه نمی دهد اهمیتی نمی دهد و سودان نیزچیزی که چشم طمع کاخ سفید را خیره کند وجود ندارد و از سوی دیگر دو کشور عربستان  و امارات نیز که  در باتلاق یمن گیر افتاده اند نمی توانند رضایت ترامپ را کسب کنند.

اسامة الشيخ

پربیننده ترین خبرها