لزوم مشارکت گستردۀ بین المللی برای حل بحران سوریه

لزوم مشارکت گستردۀ بین المللی برای حل بحران سوریه
دوشنبه 27 شهريور 1391 - 17:18

قاهره، العالم ـ يك كارشناس مصري با تاكيد بر لزوم مشاركت بين المللي گسترده در حل بحران سوريه، اظهار داشت: بايد راه حل در چارچوب يك معاهده بين المللي و با سازوكارهاي اجرايي مشخصي باشد و در نهايت نظر نهايي در خصوص تغيير نظام و يا ابقاي آن، از آنِ ملت سوريه است.

دکتر احمد مهران مدير مركز مطالعات سياسي و حقوقي قاهره روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت: تلاش هاي مصر و ايران به عنوان دو دولت بزرگ در منطقه، براي حل بحران سوريه و تشكيل كميته چهارجانبه، در چارچوب شرايطي است كه معادلات بين المللي براي ارائه راهكارهاي ديپلماتيك و سياسي به منظور توقف خشونتها در سوريه و بازگرداندن امنيت و ثبات اين كشور ايجاد كرده است.

 وي افزود: ممكن است اين تلاشها و نشستها منجر به يافتن راه حل هاي سياسي و ديپلماتيك شود، ولي بايد اين راه حل ها از طريق معاهدات و توافقنامه هايي با مشاركت طرفهاي بين المللي ديگري و نيز حكومت سوريه و مخالفان سوريه اجرايي شود.

 مدير مركز مطالعات سياسي و حقوقي قاهره، به تلاش ها براي يافتن سازوكارهايي به منظور ايجاد ارتباط ميان عربستان و ايران، ميان مصر و ايران و نيز ميان كل اعضاي كميته چهارجانبه و دولت سوريه اشاره كرد و اظهار داشت: اين امر هنوز در چارچوب تلاش هاي ديپلماتيك قرار دارد، چرا كه هنوز نشانه اي دال بر موافقت حكومت سوريه با اين امر وجود ندارد.

 مهران درباره عقب نشيني برخي طرف هاي كميته چهارجانبه از خواسته سرنگوني نظام، گفت: تغيير نظام سوريه مربوط به اراده مردمي است، تصميم در اين خصوص از آن ملت سوريه است. همه طرف ها نيز بايد به اراده مردم سوريه احترام بگذارند.

 مهران درباره ادامۀ ورود سلاح از تركيه به سوريه و مستقر كردن نيروهاي اطلاعاتي بين المللي در مرزهاي ترکیه با سوريه، گفت: اين امر با تلاش هاي مورد ادعای اين كشور براي يافتن راه حل هاي مسالمت آميز براي بحران از طريق كميته چهارجانبه در كنار عربستان و مصر و ايران مغايرت دارد. از طرفی، اين امر مغاير با نظر و ديدگاه مردم تركيه است.

15:57

 



پربیننده ترین خبرها