یک خبر چند خط تحلیل؛

هم سرنوشتی منتقدان بن سلمان وبن زاید

هم سرنوشتی منتقدان بن سلمان وبن زاید
شنبه 27 مرداد 1397 - 16:46

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • حکم محمدالحضیف نویسنده عربستانی به اتهام اهانت به امارات به پنج سال زندان، پنج سال ممنوع الخروجی از کشور و انحلال حساب در توئیتر صادر شد.


تحلیل:

  • در حالی که روز به روز بر تعداد زندانیان عقیدتی در عربستان افزوده می شود ،حکم صادره علیه الحضیف از آن جهت محل تامل است که وی نه بن سلمان وسیستم سعودی بلکه امارات متحده عربی را مورد توجه قرار داده و نسبت به خطر این کشور برای عربستان سعودی هشدار داده است. برخورد با این نویسنده و صدور حکمی این چنین سنگین برای نگارش یک توئیت خیرخواهانه حکایت از میزان نفوذ و مداخله بن زاید در امور داخلی سعودی دارد.
     
  • اگر چه بسیاری معتقدند در جنگ یمن، بن سلمان در خدمت بن زاید است و در عمل سعودی به عنوان پیاده نظام امارات عمل می کند، اما صدور این حکم سنگین برای یک نویسنده حکایت از آن دارد که در داخل عربستان نیز وضعیتی مشابه برقرار است.
     
  • افزایش تعداد زندانیان عقیدتی در عربستان و حتی مرگ ایشان در زندان های بن سلمان بیش از هر چیز قشری و ظاهری بودن اصلاحات این شاهزاده جوان را نشان می دهد، اصلاحاتی که جز تا ایستگاه رانندگی زنان ادامه نیافت و در امور اولیه ای چون آزادی بیان و اندیشه همچنان معطل است.

پربیننده ترین خبرها