احداث یک بندر نفتی؛ پروژه جدید عربستان در شرق یمن

احداث یک بندر نفتی؛ پروژه جدید عربستان در شرق یمن
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 14:53

یک روزنامه عربی با انتشار سندی از طرح عربستان برای احداث یک بندر نفتی در استان شرقی «المهرة,» یمن، خبر داد.

العالم - عربستان سعودی

عربستان سعودی که «ائتلاف عربی» علیه یمن را با حمایت آمریکا و مشارکت امارات هدایت می‌کند، قصد دارد یک بندر در استان «المهرة» واقع در شرق یمن، احداث کند.

پایگاه خبری «عربی 21»، سندی در این‌باره منتشر کرد. این سند در واقع نامه‌ای از شرکت دریایی خصوصی «هوتا» به «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن است و طی آن از اعتماد عربستان به این شرکت و دادن فرصت برای ارائه طرح فنی و پیش‌بینی هزینه اجرای پروژه ساحت بندر برای صادرات نفت در المهره، قدردانی شده است.

این شرکت تاکید کرده است که فورا، از محل اجرای این پروژه بازدید خواهد کرد و پس از بررسی‌های لازم، اطلاعات مورد نظرش را تکمیل خواهد کرد.

استان المهره که به دروازه شرقی یمن معروف است، در ماه جولای 2018، شاهد اعتراض‌های مردمی زیادی در رد سیاست‌های ریاض و سیطره عربستان و امارات بر گذرگاه‌های مرزی «شحن» و «صرفیت»، بندر «نشطون» و فرودگاه بین‌المللی «الغیظة» بود. در چنین شرایطی باز هم عربستان به دنبال افزایش حضورش در این استان و بهره‌برداری بیشتر از آن است (جزئیات بیشتر).


موقعیت استان المهره (نقشه آرشیوی)

این استان که پس از استان «حضرموت» دومین استان بزرگ یمن از نظر مساحت است، دارای دو گذرگاه مرزی با عمان به نامهای صرفیت و شحن است و طولانی‌ترین نوار ساحلی در یمن را دارد که به 560 کیلومتر می‌رسد و دارای بندری به نام نشطون است. درگیری میان ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن با انصارالله که بیش از سه سال است ادامه دارد، به این استان نرسیده و کنترل کامل این استان در دست دولت مستعفی یمن است که خود را دولت قانونی یمن می‌پندارد.

در چنین شرایطی از اواخر سال گذشته میلادی و آغاز سال میلادی جاری، عربستان نیروها و تجهیزات نظامی خود را تحت شعار مبارزه با قاچاق وارد این استان کرد.

اما در نهایت، ساکنان مرکز استان المهره از ماه آوریل اعتراضات خود را علیه اقدام نظامیان ائتلاف متجاوز سعودی در به دست گرفتن کنترل گذرگاه های این استان آغاز کردند که در نهایت به یک تحصن نامحدود منجر شد.

گفته می‌شد که عربستان قصد دارد فرودگاه الغیضه را به یک پایگاه نظامی متعلق به خود تبدیل کند و به همین دلیل نیز از اول ماه دسامبر فرودگاه بین المللی الغیضه را بسته و آن را به منطقه نظامی ویژه خود تبدیل کرده بود.

عربستان ادعا کرده بود که برای توقف قاچاق زمینی سلاح برای انصار الله وارد المهره شده اما در واقع هدف واقعی سعودی‌ها تسلط بر این استان است تا مطمئن شوند که این استان همجوار عمان به کنترل امارات که فعالیتش در آنجا رو به گسترش است، در نخواهد آمد.

گفته می‌شود که عربستان تلاش می‌کند سلفی‌های هوادار خود را که از قرن گذشته در دماج استان صعده در شمال یمن اسکان داد هم اینک به استان المهره هم بکشاند، بنابراین هدف عربستان در المهره تنها نظامی نیست، بلکه یکی از اهدافش تضمین سعودی ماندن این استان است.

اکنون نیز اخباری منتشر می‌شود که نشان می‌دهد، عربستان به دنبال احداث یک بندر نفتی در این استان است.

پربیننده ترین خبرها