حیدر العبادی: عراق بخشی از تحریم‌ها علیه کشورهای دیگر نیست

چهارشنبه 7 شهريور 1397 - 11:53

«حیدر العبادی»ضمن بیان اینکه تحریم فقط به مردم آسیب می‌زند تأکید کرد که کشورش بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست و در این خصوص کمیته‌ای عالی تشکیل شده است.

العالم - عراق

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق از عزم کشورش برای اعزام یک هیأت به آمریکا به منظور توافق درباره نحوه تعامل مالی میان بغداد و تهران در سایه تحریم‌های جدید واشنگتن خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری السومریة نیوز‌، وی طی کنفرانس خبری هفتگی‌اش اعلام کرد که عراق، با تحریم‌های اقتصادی علیه هیچ کشوری همراه نیست و این موضع راهبردی بغداد است.

العبادی افزود: ما قصد داریم یک هیأت به آمریکا اعزام کنیم تا درباره تعامل مالی با ایران با واشنگتن به توافق برسیم.

 پس از انتشار خبری در رویترز مبنی بر اینکه بغداد از واشنگتن خواهد خواست تا با توجه به روابط اقتصادی عراق با ایران، استثنائاتی را در سیستم تحریم‌های مجددش علیه تهران، اعمال کند، این نخستین اظهار نظر یک مقام بلندپایه عراقی است.

العبادی در 7 آگوست اعلام کرده بود که کشورش با تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران همراهی نخواهد کرد اما به دلیل منافع کشورش به آن پایبند خواهد بود.

به نوشته پایگاه خبری NRT وی در کنفرانس خبری هفتگی‌اش افزود: ما یک کمیته عالی درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و نحوه تعامل با آن تشکیل دادیم و درباره این تعامل نظرانی داریم. ما بخشی از تحریم‌ها علیه کشورهای دیگر نیستیم زیرا محاصره شهروندان را آزار می‌دهد.

وی افزود: ما به هرآنچه که از کشور و ملتمان حمایت کند، پایبندیم و نمی خواهیم ملتمان آسیب ببینند و دیگران سود کنند. ما از هرگونه همکاری میان بغداد و کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم و خواستار هیمنه جهانی بر اقتصاد کشورها نیستیم و علیه کشور مشخصی هم عمل نمی‌کنیم اما در هر حال به دنبال منافع ملت خودیم.

اقدام برای ارتقای سطح اقتصاد کشور

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که دولتش همچنان به دنبال ارتقای سطح اقتصادی کشور و بازسازی ساختار اقتصادی کشور بر اساس اصولی محکم است. با وجود کاهش درآمدهای کشور و کاهش قیمت نفت، این مسیر ادامه یافته است و اکنون بغداد به بالا رفتن قیمت نفت خوشبین است.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که از نفت برای تقویت اقتصاد کشور استفاده کنیم نه فقط رفع هزینه‌های جاری کشور. به همین دلیل از بخش خصوصی نیز کمک خواهیم گرفت و در این راه علاوه بر استفاده از پروژه‌های بزرگ از پروژه‌های کوچک و متوسط نیز بهره خواهیم گرفت.

العبادی تصریح کرد: با شرکت جهانی «زیمنس» در چارچوب یک طرح کامل برای اصلاح کامل سیستم برق عراق به منظور تامین برق مورد نیاز شهروندان به‌طور مستمر، توافق کردیم و از این تولید برای ایجا اقتصادی خوب برای کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای شهروندان استفاده می‌کنیم. 

مدیریت بحران بصره

وی درباره بحران جاری در بصره و تداوم اعتراض‌های شهروندان در این استان به دلیل کمبود برق و آلودگی شدید آبها گفت: یک تیم بلندپایه دولتی را مسئول اطلاع از نیازمندی‌های بصره به آب و بررسی میزان آلودگی به وجود آمده در آبهای این استان کرده‌ایم و تصمیمات مهمی در این‌باره اتخاذ کرده‌ایم. یک کمیته حقیقت‌یاب درباره کاهش میزان کلر در آبهای استان بصره و دلایل آن تشکیل داده‌ایم و آماده پاسخگویی به هر نوع نیاز ضروری در این استان و هزینه برای آن هستیم. 

کلیه مصوبات کمیساریای عالی و مستقل انتخابات باطل است

نخست‌وزیر عراق در ادامه این کنفرانس خبری تاکید کرد که کلیه مصوبات کمیساریای عالی و مستقل انتخابات تا زمان پایان تحقیقات درباره مسئله تقلب در انتخابات، باطل است.

وی افزود: هیأت دولت در نشست امروزش وجوب اجرای کلیه قوانین مصوب در پارلمان درباره توقف فعالیت اعضای کمیساریای عالی انتخابات تا پایان تحقیقات را تایید کرد و کلیه تصمیمات اتخاذی از سوی این کمیساریا باطل اعلام می‌شود.

نخستین نشست پارلمان جدید عراق 

درباره نخستین نشست پارلمان جدی عراق وی گفت: دوشنبه اینده نخستین نشست پارلمان عراق برگزار می‌شود و از کلیه فراکسیون‌ها و نمایندگان عراقی می‌خواهم که به سرعت درباره یک برنامه شفاف و جامع دولت جدید به گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای شهروندان عراقی در بخش معیشتی و خدمات‌رسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی باشد، توافق کنند.

نخست‌وزیر عراق افزود: از کلیه فراکسیون‌های سیاسی می‌خواهم که به زمانبندی‌های قانونی پایبند باشند و بر سر پست با یکدیگر منازعه نکنند. من به خود و سایر برادران در گروه‌های سیاسی دیگر را به توجه به منفعت کشور توصیه می‌کنم زیرا مهمترین مسئله است و باید در اولویت باشد.

او همچنین خواستار عدم استفاده از ابزارهای غیرقانونی و غیراخلاقی جهت برای فشار بر نامزدها از قبیل تهدید و تطمیع شد.

خدمات دولت کنونی عراق

العبادی تصریح کرد: «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق در سال 2014، سه هدف را برای نخست‌وزیر وقت مشخص کرد که عبارت بودند از غلبه بر تروریسم، مقابله با طائفه‌گری و ممانعت از تجزیه کشور. بخش مهمی از این اهداف محقق شده است و کسی که می‌خواهد این روند تکمیل شود، خوش آمده است به شرطی که ما را به عقب برنگرداند. آزادسازی شهرهای ما به راحتی انجام نشده بلکه حاصل فداکاری‌های زیاد است و از این فداکاری‌ها باید پاسداری شود. 

وی با اشاره به قدیمی بودن بحران آب و برق در کشور افزود که بحران‌های جاری در عراق گفت که این بحران‌ها محصول امروز نیست و همگی باید برای حل آن‌ها همکاری کنند.

العبادی تصریح کرد: زمانی که ما این مسئولیت را پذیرفتیم، گفتند که ما نخواهیم توانست..ما نابود داعش را اعلام کردیم در حالی که آنها می گفتند ما نخواهیم توانست.ما این کار را انجام دادیم و داعش را شکست دادیم و شهرهایمان را آزاد کردیم.

هدیه دولت عراق به قهرمانان ورزشی

نخست‌وزیر عراق در پایان تاکید کرد که هیأت دولت عراق تصمیم گرفته است که به آن دسته از جوانان ورزشکار عراقی که به مدالهای طلا، نقره و برنز در رقابت‌های ورزشی می‌رسند، قطعه‌ای زمین مسکونی اهدا کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها