مهمترین دستور کار اجلاس تهران، آزاد سازی ادلب با کمترین تلفات/ کنفرانس تهران خنثی کننده ائتلاف منطقه ای آمریکا

مهمترین دستور کار اجلاس تهران، آزاد سازی ادلب با کمترین تلفات/ کنفرانس تهران خنثی کننده ائتلاف منطقه ای آمریکا
جمعه 16 شهريور 1397 - 07:55

کارشناس مسائل بین الملل، آزاد سازی ادلب با کمترین تلفات را مهمترین دستور کار کنفرانس تهران عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد، این کنفرانس می تواند ائتلافی را که علیه سیاست های منطقه ای ایران به جریان افتاده، خنثی کند و حامل این پیام باشد که کشورمان در سوریه تنها نیست.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

مرتضی مکی کارشناس امور بین الملل خاطرنشان کرد، نشست سه جانبه رهبران ایران، روسیه و ترکیه سومین نشست از نوع خود است که در چارچوب روند نشست آستانه و جهت هماهنگی برای بازگشت ثبات و امنیت به سوریه است. در سال های گذشته مذاکرات مختلف در شهرهای مختلف جهان درباره جنگ سوریه با ناکامی روبرو بوده اما مذاکرات شهر آستانه با ضمانت سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، تنها مذاکراتی است که به صلح در این کشور کمک کرده است. 
وی افزود: این نشست در مقطع کنونی از اهمیت بسیاری برخوردار است. ادلب آخرین محل تجمع تروریست هاست که در شرایط محاصره قرار دارد و روزشمار آزادسازی آن شروع شده است. با توجه به اینکه تلاش می شود این آزادسازی با کمترین تلفات انجام شود، بسیار مهم است که آخرین هماهنگی ها بین سه کشور روند صلح در سوریه به گام های نهایی خود نزدیک شود و این یکی از مهمترین دستور کارهای اجلاس تهران خواهد بود. 
این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: موضوع سوریه تنها محور کنفرانس تهران نخواهد بود، هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، نقاط مشترک بسیاری دارند که مهمترین آن تحریم از سوی آمریکاست. این سه کشور تلاش می کنند تبعات تحریم ها را با همکاری یکدیگر به حداقل برسانند.
وی بیان کرد: روند همکاری سه کشور بسیار قابل توجه است و می توانند با تعین سازوکارهای مالی به نوعی تبعات تحریم های آمریکا را کاهش دهند. این موضوع هم از مباحث مهم در دستور کار نشست سه جانبه تهران است که رئیس جمهوری پیگیر آن خواهد بود.
مکی درباره نقش ایران در نابودی تروریسم منطقه ای به ایرنا گفته، ائتلاف سه کشور در مسیر مبارزه با تروریسم، گام های بزرگی برداشته است و برنده اصلی این مبارزه ترکیه، ایران و روسیه هستند که توانسته اند برخلاف نظر ائتلاف عربی و آمریکایی ثبات را به منطقه بازگردانند و از سقوط دمشق و بغداد به دست تروریست های داعش جلوگیری کنند. این ناکامی بزرگی برای آن ها و پیروزی برای ایران است. کنفرانس تهران در ادامه این پیروزی هاست و نشان می دهد که سه کشور می توانند گام های موثری برای صلح در سوریه بردارند .
وی ادامه داد: این خواست و انتظار دولت های غربی نیست. بنابراین نشست تهران بسیار مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفته و نتایج آن مورد تحلیل و تفسیر قرار خواهد گرفت. 
روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه روز جمعه (17 شهریور ماه) در تهران گرد هم می آیند تا درباره فرایند مبارزه با تروریسم و دستیابی به امنیت در سوریه تبادل نظر کنند.

پربیننده ترین خبرها