آمریکا کنسولگری خود در بصره را می بندد

آمریکا کنسولگری خود در بصره را می بندد
شنبه 7 مهر 1397 - 00:37

وزارت خارجه آمریکا مدعی است که کنسولگری این کشور در بصره مورد تهدید است و به همین بهانه، این هیات دیپلماتیک را می بندد.

العالم - عراق

 وزارت خارجه آمریکا با اشاره به آنچه "مخاطرات" پیش روی اعضای هیات دیپلماتیک آمریکا در بصره نامید، از تصمیم این وزارتخانه برای بستن کنسولگری آمریکا در این شهر جنوبی عراق خبر داد.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به وال‌استریت ژورنال گفته که این اقدام با هدف جابجایی کامل کارکنان کنسولگری از بصره صورت می پذیرد و دلیل ادعایی آن «تهدیدهای فزاینده شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» است.

منابع وال‌استریت ژورنال گفته که تصمیم به بستن این کنسول‌گری، امروز صبح (به وقت واشنگتن) توسط «مایکپامپئو» وزیر خارجه آمریکا گرفته شده و استدلال وی، «حفاظت از کادر دیپلماتیک آمریکا و پیش‌گیری از استفاده ایران از اهرم به خطر افتادن پرسنل آمریکایی برای فشار بر دولت ترامپ» بوده است.

این منبع گفته که پامپئو از کانال‌های دیپلماتیک پیامی برای ایران فرستاده و به تهران در خصوص غیرقابل‌پذیرش بودن تهدید اماکن دیپلماتیک هشدار داده است. این مقام ارشد دولت آمریکا گفته که پامپئو در پیام خود، به ایرانی‌ها مدعی شده که آمریکا در حمله تروریستی اخیر به مردم در اهواز، نقشی نداشته است.

این نخستین بار نیست که بر اساس یک خبر ضد و نقیض و تایید نشده، موجی از تبلیغات درخصوص هدف قرار گرفتن مراکز دیپلماتیک آمریکا در عراق به راه می افتد و بلافاصله مقامات آمریکا بر مبنای آن نیروهای مقاومت عراق (الحشد الشعبی) را متهم کرده و بر فشارهای سیاسی خود علیه بغداد برای محدود کردن آنها و تحمیل سایر خواسته های خود بر عراق افزوده اند.

در جریان اعتراضات شهریور ماه بصره که بخشی از آن به اقدامات خشونت آمیز و حمله به ده ها مراکز دولتی، حزبی و نیروهای الحشد الشعبی و نیز کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره انجامید و عراقی ها کنسولگری آمریکا را مسوول آن دانستند، برخی رسانه ها بلافاصله با انتشار خبر ادعای شلیک خمپاره به سمت فرودگاه بصره (کنسولگری آمریکا) و منطقه امنیتی سبز بغداد (که سفارت آمریکا در آن قرار دارد) موجی به راه انداختند و در پی آن مقامات سیاسی آمریکا وارد صحنه شده و با ژست طلبکارانه زبان به تهدید گشودند.

چند روز هم پیش «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود که ایران مسئول آسیب رسیدن به اماکن دیپلماتیک در عراق است.

پربیننده ترین خبرها