واکنش کارشناس سیاسی کویت به اشغال اراضی این کشور توسط عربستان

واکنش کارشناس سیاسی کویت به اشغال اراضی این کشور توسط عربستان
جمعه 13 مهر 1397 - 11:10

رئیس مرکز مطالعات راهبردی کویت با اشاره به اشغال اراضی استراتژیک این کشور توسط عربستان سعودی تأکید کرد که این اراضی را باز پس خواهند گرفت.

العالم - آسیا

وبگاه روزنامه الشرق قطر چهارشنبه (10 مهر ماه) گزارشی منتشر کرد با این عنوان که «کتابخانه بریتانیا از یک شگفتی رونمایی می‌کند... عربستان 95 سال قبل کویت را 14 سال تحریم کرد».

در این گزارش آمده است که بر اساس سند کتابخانه بریتانیا قطر اولین کشور عربی حاشیه خلیج فارس نبوده که مورد محاصره عربستان قرار گرفته است؛ زیرا ریاض درسال 1922 یعنی قریب به 95 سال قبل از محاصره قطر، کویت را تحریم کرده بود.

الشرق همچنین تأکید کرد، این سند در ارتباط با درگیری مرزی میان کویت و ریاض به دلیل اختلافات مرزی بین دو کشور است که به دنبال سقوط امپراتوری عثمانی و به عنوان یکی از پیامدهای جنگ جهانی اول بروز پیدا کرد، این درگیری‌های مسلحانه بین کویت و ریاض به وقوع جنگ بین دو طرف منجر شد و این جنگ با پیمان العقیر در سال 1922 به پایان رسید.

در همین راستا، «سامی الفراج» کارشناس مسائل راهبردی و رئیس مرکز مطالعات راهبردی کویت اعلام کرد که این کشور اراضی دارد که عمق راهبردی آن به شمار می‌رود و عربستان قبلا بر آن مسلط شده است.

الفراج با بیان اینکه کشورش این اراضی را دیر یا زود باز پس خواهد گرفت، تأکید کرد، اگر حکومت در قبال این اراضی اقدامی انجام ندهد و عقب‌نشینی کند، در واقع از پیمان قانونی با ملت خود خارج شده است.

این کارشناس کویتی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که «توضیح من در حال حاضر درباره عمق راهبردی ماست که از ما گرفته‌اند... و باید آن را بازپس بگیریم».

الفراج در ادامه اظهار داشت که نباید هیچکس در هیچ وقت، نه دیروز، نه امروز و نه در آینده بخشی از خاک کویت را واگذار کند؛ زیرا این مسئله مخالف قانون اساسی است.

کنفرانس العقیر در سال 1922 مرزهای کویت با نجد را مشخص کرد در حالی که کویت هیچ نماینده ای در آن کنفرانس نداشت. مقامات ریاض از «پرسی کاکس»، دیپلمات بریتانیایی در خاورمیانه خواستند دو سوم زمین‌های کویت را به عربستان بدهد و در کنفرانس العقیر کویت بیش از نیمی از خاک خود را از دست داد و پس از این کنفرانس هم با محاصره اقتصادی روبرو شد، در حالی که حملات هوایی عربستان در خاک کویت هم در دوره‌های مختلف ادامه داشت

پربیننده ترین خبرها