تحلیل روز؛

سنگ اندازی ها مانع خلع سلاح گروه های مسلح در سوریه نمی شود

سنگ اندازی ها مانع خلع سلاح گروه های مسلح در سوریه نمی شود
پنج‌شنبه 19 مهر 1397 - 11:25

با وجود سنگ اندازی ها؛ گروه های مسلح فعال در سوریه سلاح های سنگین خود را در منطقه آتش بس استان ادلب به زمین می گذارند.

العالم - سوریه 

گروه های مسلحِ وابسته به ترکیه سلاح های سنگین و دیگر تجهیزات خود را به زمین گذاشتند و منطقه ای را که در توافقنامه سوچی به عنوان منطقه آتش بس شناخته شده است، ترک کردند. خروج گروه های مسلح از این منطقه بی هیچ شرط و شروطی و بدون دادن امتیازهای سیاسی بزرگ پایان یافت.

این در حالیست که دمشق همچنان در میدان سیاست یکه تاز است زیرا توانسته با کمک متحدانش حرف ها و وعده های خود را عملی کند و پیروزی ها را یکی پس از دیگری به دست بیاورد که پیروزی قریب الوقوع در ادلب جزء این پیروزی ها خواهد بود.

دمشق با پیروزی در ادلب که مقدماتش فراهم شده است، نشان خواهد داد که گروه های مسلح و اربابان آنها چاره ای جز تن دادن به خواسته های نظام سوریه ندارند و این نظام خواهد توانست با قدرت و اطمینان تروریسم را شکست دهد.  

شب هنگام برخی از گروه های تروریستی سلاح های سنگین خود را پس از چند هفته تعلل از منطقه آتش بس در ادلب بیرون بردند منطقه ای که عاری از سلاح خواهد بود و وسعتش به 15 تا 20 کیلومتر خواهد رسید. انتقال سلاح های سنگین به خارج از منطقه آتش بس با جنجال رسانه ای در ترکیه همراه بود و این سلاح های سنگین از مناطق تحت تصرف "جبهه ملی آزادسازی" که توسط ترکیه تشکیل شده است، بیرون برده شد. ولی ائتلاف تحریر الشام خصوصاً جبهه النصره و حراس الدین هیچ تصویر و ویدیوئی که نشان بدهد این گروه ها نیز سلاح های سنگین خود را از منطقه آتش بس بیرون برده اند، منتشر نکردند. سرویس های اطلاعاتی ترکیه بزرگترین نقش را در زمین گذاشته شدن سلاح های گروه های مسلح داشتند زیرا این گروه ها با تلاش های پیگیر سرویس های اطلاعاتی ترکیه مجبور به زمین گذاشتن سلاح های خود شدند ولی مناطق مهمی همچون حومۀ شمال شرقی استان لاذقیه باقی مانده است که انتظار می رود ترکیه در این مناطق نیز تلاش کند و بیش از پیش به تعهدات و الزاماتش پایبند باشد زیرا برخی از سرکردگان گروه های تکفیری اعلام می کنند که ترکیه تن به خواسته های روسیه داده است و همین امر باعث می شود که ترکیه نتواند با گروه های تکفیری فعال در شمال سوریه تعامل داشته باشد.

خلاصه اینکه چند روز دیگر فرصت و مهلتی که توافقنامه سوچی برای خروج افراد مسلح از مناطق حومۀ ادلب و حماه با هدف ایجاد منطقه آتش تعیین کرده است، پایان می یابد ولی هنوز مناطق بسیاری باقی مانده است که هنوز از گروه های تروریستی تخلیه نشده است و تروریست ها برخلاف توافقنامۀ سوچی از این مناطق به مساحت 20 کیلومتر عقب نشینی نکرده اند. منطقه سراقت در حومۀ شرقی استان ادلب یکی از این مناطق است. تروریست های فعال در منطقه سراقت عضو جبهه النصره و داعش هستند پس لزوم بیرون بردن سلاح های سنگین تروریست ها از این مناطق به خوبی احساس می شود. مساله دیگر اینکه ایجاد منطقه عاری از سلاح مستلزم بازگشائی جاده حلب – دمشق یا جاده حلب – حماه و بازگشائی جاده ای دیگر به نام حلب – لاذقیه است ولی بازگشائی این جاده ها با وجود استقرار تروریست های "حزب ترکستانی" در منطقه جسر الشغور امکان پذیر نیست بنابراین باید گفت که فقط بخش های اندکی از توافقنامه سوچی هنوز اجراء شده است و آنچه ترکیه انجام می دهد، برای گمراه کردن افکار عمومی است و می خواهد وقت کُشی کند تا اجرای تعهدات و الزامات خود را به تأخیر بیندازد.      

تصمیمات سیاسی براساس تحولات میدانی گرفته می شود تا هر چیزی در جای خود قرار بگیرد ولی کسانی هستند که پایبند به وظایف خود نیستند و ناامیدانه تلاش می کنند که حساب گروه های مسلح را از همدیگر جدا کنند در حالی که این گروه ها افکار و ایدئولوژی مشترکی دارند و نمی توان حساب برخی از آنها را از حساب بقیه جدا کرد. همگان در چند روز آینده خواهند دانست که ترکیه نخواهد توانست مفاد توافقنامه سوچی را به طور کامل اجراء کند و اگر حُسن نیت کمی داشته باشد، درصورت اجرایی نشدن کامل توافقنامه باید با گروه های مسلح برخورد کند بنابراین ترکیه گزینه های زیادی پیش رو ندارد و اگر اجرای کامل توافقنامه سوچی کاملاً اجراء نشود، ارتش سوریه با کمک متحدانش دست به کار خواهند شد و پروندۀ تروریست ها را در ادلب و حومه، برخی از مناطق حومۀ حماه و لاذقیه خواهند بست و متعاقباٌ ترکیه و تروریست های جبهه النصره ، داعش و حراس الدین که وابسته به القاعده هستند، با تراشیدن ریش های خود نمی توانند کاری از پیش ببرند و بار دیگر "میانه رو" نامیده شوند.    

برگ های به اصطلاح برنده ای که آمریکا و ترکیه درخصوص ادلب به دست گرفته بودند، توسط ارتش سوریه و متحدانش سوخته شده است و اوضاع سیاسی حاکم نشان می دهد که زمان آغاز عملیات نظامی ارتش در ادلب نزدیک و نزدیک تر شده است و زمان دقیق این عملیات براساس اوضاع میدانی تعیین و اعلام خواهد شد و ادلب این استان پهناور سوریه بی شک در آیندۀ بسیار نزدیک به آغوش میهن بازخواهد گشت و بازگشت این استان به آغوش میهن می تواند راه را برای پایان دادن به کشمکش های منطقه ای و بین المللی مربوط به بحران سوریه هموار کند.      

حسین مرتضی

پربیننده ترین خبرها