یک خبر چند خط تحلیل؛

اقتصاد سعودی با یک عطسه غرب ذات الریه گرفت

اقتصاد سعودی با یک عطسه غرب ذات الریه گرفت
يکشنبه 22 مهر 1397 - 20:05

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • در حالی که چهره های اقتصادی مطرح دنیا، شرکت های بزرگ سرمایه گذاری جهانی و حتی رسانه های بزرگ بین المللی یکی پس از دیگری از حضور در "کنفرانس اقتصادی ریاض" سرباز می زنند شاخص بهای سهام در بورس عربستان سقوط کرد.


تحلیل:

  • ماجرای ناپدید شدن خاشقچی نه تنها عرصه سیاسی داخلی و بین المللی را برای ملک سلمان و پسرش روز به روز جانکاه تر می کند، که فضای رویایی اقتصادی سعودی را به شدت متلاطم کرده است. اعلام عدم حضور چهره های مطرح اقتصاد بین المللی از جمله "اوبر" ویاکام در نشست بین المللی معروف به "کنفرانس ریاض" و یا به قول سعودی ها "داووس کویر" در کنار تحریم احتمالی این نشست از سوی وزیر دارایی آمریکا و وزیر تجارت بین الملل بریتانیا خواب هایی آشفته را نصیب بن سلمان کرده است. در همین حال اعلام انصراف دو شرکت معتبر بین المللی از سرمایه گذاری یک میلیاردی در امور فضایی و ماهواره ای در عربستان به دلیل نقض حقوق بشر در عربستان و بلاخره تحریم رسانه ای این نشست از سوی نیویورک تایمز، فایننشال تایمز، سی ان ان وان بی سی افق تحقق رویای 2030 ملک سلمان را به کلی تیره و تار کرده است.

 

  • سقوط  این روزهای سهام بورس در عربستان که بگفته تحلیلگران ازسال2014 بیسابقه گزارش شده است در کنار تحریم اجلاس داووس کویر نه تنها تحقق شعار بن سلمان مبنی برتحقق "عربستانی غیر متکی به نفت درسال 2030 " را با مشکلاتی دور از انتظار ولیعهد جوان مواجه کرده  و اصلاحات ادعایی او را با سوالاتی جدی مواجه کرده است، بلکه حکایت از آن دارد که اقتصاد عربستان در شرایطی از تزلزل قرار دارد که با یک عطسه دنیای غرب، ذات الریه می گیرد.
     
  • در سایه شرایط موجود و با هم افزایی بحران های سیاسی و اقتصادی در عربستان به نظر می رسد مهلت چندانی فراروی حکام سعودی برای تعیین تکلیف خاشقچی باقی نمانده باشد. در ماجرای خاشقچی تمرکز بی سابقه و لا ینقطع 12 روزه رسانه ها بر این مساله بیش از هر چیز حکایت از میزان نفرت افکار عمومی جهانی از عملکرد آل سعود و به ویژه بن سلمان دارد.

پربیننده ترین خبرها