فشارهای بین المللی علیه عربستان درخصوص قتل خاشقچی

فشارهای بین المللی علیه عربستان درخصوص قتل خاشقچی
دوشنبه 30 مهر 1397 - 17:06

همزمان با اعتراف عربستان به قتل خاشقچی مجامع بین المللی و غربی خواستار ارائه توضیحات صادقانه در این خصوص شده اند.

العالم-عربستان سعودی

همزمان با اعتراف رسمی عربستان به قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، محکومیت های بین المللی علیه عربستان تشدید پیدا مرده است و هر روز به شمار شخصیت های سیاسی و بین المللی که این اقدام را محکوم می کنند افزوده می شود.

در همین حال فشار زیادی از سوی جامعه بین الملل در خصوص کشف حقیقت و جزئیات کشتار خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول وجود دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از اتخاذ مواضع متغیر و متناقض درقبال قتل خاشقچی به دست عوامل عربستان، با ایمانوئل مکرون، همتای فرانسوی اش تماسی تلفنی با محوریت بررسی قتل خاشقچی برقرار کرده و این اقدام را فاجعه آمیز توصیف کرد.

وی همچنین با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در همین خصوص به صورت تلفنی گفتگو کرد و دو طرف بر لزوم شفاف سازی درخصوص روند قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه تاکید داشتند.

ترامپ تاکید داشت که روایت عربستان از قتل خاشقچی همراه با اکاذیب و مغالطات بسیار است.

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که اعتراف عربستان به قتل خاشقچی در یک نزاع لفظی اقدام خوبی است اما کافی نیست.

اما سنای آمریکا نیز شاهد جریان های اعتراضی علیه عربستان و اقدامات ضد حقوق بشری  سعودی ها است، راند پول سناتور جمهوری خواه سنا تاکید دارد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بر قتل خاشقچی نظارت داشته است. وی همچنین تاکید کرد که برای حل بحران سیاسی در عربستان محمد بن سلمان باید از کار برکنار شود.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادانیز اعلام کرد که به دنبال قتل خاشقچی، احتمال لغو شدن قرارداد تسلیحاتی بزرگی که پیشتر میان کانادا و عربستان منعقد شده است، وجود دارد.

در همین حال، کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا در این خصوص اعلام کرد که اظهارات مقامات سعودی درخصوص قتل خاشقچی دور از حقیقت است، وی همچنین خواستار انجام تحقیقات عمیق درخصوص قتل خاشقچی شد.

آلمان نیز پیشتر اعلام کرده بود که تا زمان روشن شدن سرنوشت خاشقچی به عربستان سلاح ارسال نخواهد کرد.

آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز بر لزوم ارائه توضیحات درخصوص قتل خاشقچی تاکید کرد.

شایان ذکر است آلمان، فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه ای خواستار توضیحات صادقانه  درخصوص اظهارات سعودی ها در قتل خاشقچی شدند.

پربیننده ترین خبرها