در اعتراض به سخنرانی استاد دانشگاه آمریکایی؛

عادی سازی روابط آکادمیک با رژیم صهیونیستی خشم دانشجویان لبنانی را برانگیخت + فیلم

جمعه 4 آبان 1397 - 09:28

دانشجویان دانشگاه آمریکا در بیروت، مخالفت خود را با عادی سازی در روابط آکادمیک با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

العالم لبنان

دانشجویان دانشگاه آمریکا در بیروت پایتخت لبنان با تحصن مقابل دانشگاه، اعتراض خود را به سخنرانی دکتر «جف مک ماهان» (مشاور بخش فلسفه در دانشگاه اسرائیل در قدس) با موضوع بازنگری در اخلاقیات جنگ، اعلام کردند.

دانشجویان دانشگاه آمریکایی در بیروت، خطاب به دکتر جف مک ماهان آمریکایی که بنا به درخواست مدیریت دانشگاه آمریکایی در بیروت برای سخنرانی درباره بازنگری در مسائل اخلاقی جنگ در این دانشگاه دعوت شده بود، شعار «هرگز مسامحه نخواهیم کرد، نخواهیم فروخت و با عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) موافقت نخواهیم کرد»، را سر می دادند.

دانشجویان معترض در حالیکه پرچم فلسطین را در دست داشتند، و شعارهایی در حمایت از موضوع فلسطین و مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سر می دادند، درصدد لغو کردن سخنرانی دکر جف مک ماهان برآمدند.

دانشجویان در پاسخ به این خواسته که کسانی که نمی خواهند سالن را ترک کنند و بقیه در محل سخنرانی بمانند، گفتند که آن ها دانشجویان این دانشگاه هستند و کسی که باید دانشگاه را ترک کند، دکتر مک ماهان است.

یکی از دانشجویانی که در محل تحصن حضور داشت، به پایگاه شبکه المیادین گفت که کمی قبل از این سخنرانی، درباره ان اطلاع رسانی شد و آن ها پس از تحقیق درباره نام استاد سخنران، متوجه شدند که وی مشاور دانشگاه اسرائیلی است، از این رو، پس از اطلاع به ترتیب دهندگان این سخنرانی که حاضر به همکاری با آنان نشدند، تصمیم به تحصن گرفتند.

وی افزود: آن ها در نامه ای به دکتر بشار حیدر که برگزار کننده این سخنرانی بود، موضع خود را اعلام کردند.

وی نیز گفت که ضمن احترام به نظر دانشجویان در تحصن شرکت می کند و در توجیه گفت که مک ماهان را به عنوان یک غیراسرائیلی دعوت کرده و دانشگاه با یک موسسه اسرائیلی تعاملی نداشته است.

دانشجویان باشگاه فرهنگی جنوب و باشگاه فرهنگی فلسطین و باشگاه السندیانه الحمراء در دانشگاه آمریکایی در بیروت که این تحصن را برگزار کردند، پیش تر با ارسال ایمیلی به دکتر مک ماهان از او خواسته بودند که سخنرانی در دانشگاه را لغو کند و از موضع آنان مبنی بر مخالفت با عادی سازی روابط آکادمیک با رژیم اسرائیل حمایت کند.

دکتر مک ماهان در پاسخ به این خواسته، در پاسخی مفصل گفت که تحریم شخصیت های دانشگاهی اسرائیل، نوعی از مجازات عمومی است وظلم به شمار می رود.

وی افزود: من با شما در این مساله که رفتار کابینه اسرائیل با فلسطینی ها همواره ظالمانه بوده است، هم عقیده هستم ، اما با شیوه ای که شما برای تحقق عدالت به کار می برید، مخالفم.

دانشجویان دانشگاه آمریکایی در بیروت، در بیانیه خود دراین تحصن، میزبانی دانشگاه از استادی که درحال حاضر به یک موسسه اسرائیلی وابسته است، محکوم کردند، زیرا به طور مستقیم در مشروعیت بخشیدن به رژیم اسرائیل مشارکت کرده است.

در بیانیه یاد شده آمده است که « اسرائیل حق بودن را ندارد، زیرا رژیمی استعماری است و دراین درگیری به خصوص، فقط دو طرف وجود دارند، یا طرفی که در حاکمیت کامل بر اراضی فلسطینی ها طرفدار فلسطینی ها باشد، یا طرفدار اسرائیل استعمارگر.

در پایان بیانیه یاد شده آمده است که « از حضور شما در این دانشگاه استقبال نمی شود».

موضع دانشجویان دانشگاه آمریکا در بیروت، موضعی ملی و انسانی است

دکتر «سماح ادریس» عضو هیات موسس «فراخوان تحریم حامیان اسرائیل در لبنان» در واکنش به تحصن دانشجویان آمریکایی در بیروت در گفت و گو با پایگاه شبکه المیادین گفت: مک ماهان مشاور بخش فلسفه در دانشگاه اسرائیل است و وی بدین شکل، در تقویت جایگاه دانشگاهی وابسته به رژیم اشغالگر اسرائیل در سرزمینی تصرف شده مشارکت دارد.

ادریس افزود: دانشجویان دانشگاه آمریکایی در بیروت، موضعی ملی و انسانی را در مخالفت با سخنرانی یک محقق و حرفه وی در حمایت از دانشگاهی اشغالگر اتخاذ کردند.

وی در پایان گفت که این اقدام دانشجویان آمریکایی در بیروت، کاملاً با فعالیت فراخوان تحریم در لبنان و جهان عرب و جهان همخوانی دارد و  ضربه ای به همه تلاش های انجام شده از سوی کابینه نتانیاهو است.

پربیننده ترین خبرها