چین و پاکستان 15 توافقنامه همکاری امضا کردند

چین و پاکستان 15 توافقنامه همکاری امضا کردند
شنبه 12 آبان 1397 - 12:10

چین و پاکستان در حاشیه دیدار "لی که چیانگ" نخست وزیر چین و "عمران خان" همتای پاکستانی وی در پکن، امروز (شنبه) 15 توافقنامه و یادداشت همکاری امضا کردند.

العالم ـ آسیا

نخست وزیران دو کشور در تالار بزرگ خلق پکن با یکدیگر ملاقات و درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو کردند و پس از آن اسناد همکاری میان آنها امضا شد.
این توافقنامه ها عرصه های صنعتی، فنی و کشاورزی را در بر می گیرد و از آنجا که پاکستان بیش از هر زمانی به کمک های مالی و بانکی برای رفع چالش های اقتصادی نیاز دارد، این توافقات برایش از اهمیت بالایی برخوردار است.
دو طرف همچنین موافقت کردند چین درچارچوب همکاری های اقتصادی از تلاش های پاکستان و برنامه این کشور برای ایجاد مناطق اقتصادی ویژه حمایت می کند.
دو طرف امروز چندین توافقنامه درباره گفت و گوهای بلند پایه راهبردی میان وزارتخانه های خارجه چین و پاکستان، علوم زمین شناسی، انتقال فناوری های الکترونیکی و جنگلبانی امضا کردند.
آکادمی علوم اجتماعی چین و اداره زمین شناسی پاکستان و آکادمی علوم چین و بخش آموزش عالی پاکستان هم اسناد همکاری را به دنبال دیدار دو نخست وزیر امضا کردند.
پاکستان به دنبال دریافت یک کمک مالی 6 میلیارد دلاری از چین است که یک میلیارد و 500 هزار دلار آن در بانک دولتی پاکستان ذخیره می شود و بخشی از آن نیز در اختیار وزارت راه آهن قرار می گیرد.
نخست وزی چین در این دیدار گفت پکن قصد دارد کمک مالی در اختیار پاکستان قرار دهد اما لازم است که دو کشور درباره شرایط و جزییات آن بحث و رایزنی بیشتری انجام دهند.
آمارها نشان می دهد که میزان ذخیره خارجی پاکستان از ابتدای سال جاری میلادی 42 درصد کاش یافته است و اکنون نزدیک به 8 میلیارد دلار است که مرز خطر برای کشور محسوب می شود.
این کشور توانست ماه گذشته میلادی زمانی که نخست وزیر پاکستان راهی عربستان شد توافقی امضا کند که شامل دریافت بسته کمکی نجات بخش 6 میلیارد دلاری است اما مسئولان می گویند که این مبلغ برای حل مشکلات و عبور از بحران پرداخت ها، کفایت نمی کند.
این کمک سیزدهمین بسته نجات کمکی برای پاکستان از اواخر سال های 1980 میلادی است.
'عمران خان' همچنین در پکن گفت و گوهایی را در خصوص بسته کمکی دریافتی از چین انجام داده که هنوز جزییات آن تکمیل نشده است.
عمران خان روز جمعه در ملاقات با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین گفت که کشورش در شرایط بسیار بد اقتصادی بسر می برد و چالش های زیادی پیش رو دارد.
دو طرف در این دیدار همچنین به برنامه کریدور 50 میلیارد دلاری اقتصادی دو کشور نیز اشاره کردند.
مسئولان ذی ربط در چین هم گفته اند بر خلاف شایعات هیچ برنامه ای برای کاهش طرح های این کریدور وجود ندارد بلکه تلاش می شود تا طرح های بیشتری نیز اجرا شود.
به گزارش ایرنا، پیشتر گزارش شده است عمران خان شماری از طرح های این کریدور موسوم به "سی پک" را کاهش داده و ارزش آن را از 62 میلیارد دلار به 50 میلیارد دلار تقلیل داده است.
نخست وزیر پاکستان پس از پایان ملاقات هایش در پکن راهی شانگهای می شود تا در مراسم گشایش اولین اکسپو وارداتی چین در این بندر شرقی شرکت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها