رویترز: هدف از اعطای معافیت تحریمی حفظ توازن بازار نفت است

رویترز: هدف از اعطای معافیت تحریمی حفظ توازن بازار نفت است
شنبه 12 آبان 1397 - 12:13

تارنمای خبرگزاری رویترز امروز (شنبه) در تحلیلی نوشت: با توجه به تهدیدهای نفتی ریاض، آمریکا در صدد است تا با ارائه مجوز موقت برای واردات نفت از ایران به هشت کشور، قیمت نفت را پایین نگه دارد.

العالم _ ایران / اقتصادی

در این یادداشت آمده است: لفاظی های آمریکا در مورد تحریم های ضدایرانی با اقتصاد نفتی در تناقض است. هشت کشور می توانند به رغم محدودیت هایی که 5 نوامبر (14 آبان) اعمال خواهند شد، به طور موقت به واردات نفت ایران ادامه دهند. 

این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا می گوید که هدف همچنان بر به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است. با انتخابات داخلی پیش رو در آمریکا و افتضاحی که عربستان سعودی به بار آورده است، از این راه می توان درعین به حداقل رساندن خطر بالا رفتن قیمت نفت، موضع سختگیرانه را حفظ کرد. 

ارائه معافیتنامه های تحریمی راهی برای مدیریت تناقض بنیادی است که در اهداف دوگانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در راستای پایین نگه داشتن قیمت نفت در عین حذف بیش از 2 میلیون بشکه نفت به طور روزانه از بازاری که همین حالا نیز در تنگنا است، وجود دارد. 

رویترز در ادامه نوشت: صدور این معافیتنامه ها از آن حکایت دارد که دولت ترامپ آن طور که به نظر می رسد از لابی گری های خارجی مصون نیست. هرچند پمپئو به جزئیاتی در این باره اشاره نکرده است اما به گزارش بلومبرگ این معافیت ها مشمول کشورهایی چون چین، هند و ژاپن خواهد بود.

تاکید وزیر امور خارجه آمریکا بر این که این معافیت ها موقتی خواهند بود، ظاهر سیاست سختگیرانه علیه ایران را حفظ می کند اما پر واضح است که در صورت نیاز بازار امکان تمدید این ضرب الاجل ها وجود دارد. 

به نوشته این خبرگزاری، نفع دیگر موضع اخیر آمریکا این است که انعطاف پذیری لازم را در صورت مجازات عربستان برای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی از سوی کنگره، فراهم می کند.اگر نمایندگان آمریکایی تصمیم به فسخ قراردادهای تسلیحاتی آمریکا به سعودی زده و تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کنند، ممکن است ریاض در اقدامی تلافی جویانه عرضه نفت خود به بازار را متوقف کند. اعطای معافیت واردات نفت از ایران به ترکیه می تواند مانع از آن شود که آنکارا جزئیات بیشتری را از دست داشتن مقامات سعودی در قتل خاشقچی افشا کند. 

رویترز در ادامه نوشت: دولت ترامپ به رغم مخالفت های متحدان اروپایی خود چون اتحادیه اروپا، موضع سختگیرانه ای را علیه ایران اتخاذ کرده است. آمریکا روز دوشنبه تحریم هایی را بر معاملات صنایع نفت، گاز و موسسات مالی ایران اعمال خواهد کرد. پمپئو مدعی است که هدف از اعمال این تحریم ها، تغییر «رفتار مخرب ایران» است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها