قاسمی در نشست هفتگی:

SPV به زودی به نتیجه می رسد

SPV به زودی به نتیجه می رسد
دوشنبه 14 آبان 1397 - 11:35

سخنگوی وزارت خارجه راجع به اینکه ساز و کار تجاری اروپا چه زمانی عملیاتی می شود، گفت: این موضوع به خوبی پیش می رود و در تماس دائم با ۴+۱ هستیم. باید شرایط خاصی که ایران مطرح کرده آماده شود و اگر صبوری کنیم خیلی زود جزئیات آن به نتیجه می رسد.

العالم- ایران/ سیاسی 

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود ضمن تسلیت ایام دهه آخر ماه صفر برای همه آرزوی قبولی طاعات کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

وی در پاسخ به سوالی راجع به اینکه ساز و کار تجاری اروپا چه زمانی عملیاتی می شود، گفت: این موضوع به خوبی پیش می رود و در تماس دائم با ۴+۱ هستیم و این نوع مکانیزم های پولی و مالی زمان بر است و باید با دقت لازم بر روی آن کار شود و باید شرایط خاصی که ایران مطرح کرده آماده شود و اگر صبوری کنیم خیلی زود جزئیات آن به نتیجه می رسد.

 

«قاسمی» در مورد انتخابات میان دوره ای کنگره در آمریکا این مساله را مرتبط با خود آن ها دانست و افزود: صداهایی که به گوش می رسد حاکی از انتقادات زیاد از سیاست خارجی ترامپ است اما باید صبر کرد و به زودی از نتایج با خبر می شویم و تجربه ما نشان می دهد ما همواره با ایران ستیزی و ایزان هراسی آن ها مواجه بوده ایم و امیدواریم خردگرایی به حاکمیت این کشور بازگردد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد قتل خاشقجی تصریح کرد: پرونده به نتیجه نهایی نرسیده و هر زمانی که نتایج نهایی شود ما هم در مورد آن سخن می گوییم.

 

وی راجع به درخواست کمک خبرنگاران ایرانی شبکه های خارجی از سفارت ایران در انگلیس تاکید کرد: ما همواره با تمام توان از تمامی اتباع ایرانی در خارج از کشور حمایت های لازم را به عمل می آوریم و در این مورد هم اگر نیازمند کمک ایران هستند از آن ها حمایت می کنیم.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد تحریم های جدید علیه ایران گفت: این موضوع جدیدی نیست بعد از انقلاب همواره شاهد تحریم ها بوده ایم و امروز هم با خروج آمریکا از برجام بخش دیگری از تحریم ها آغاز می شود و این یک اعتیاد است که بالخصوص در دولت جدید آمریکا شکل گرفته و ترک آن سخت است و دست به این اقدامات بی ثمر می زند و این یک خود تحریمی ایالات متحده است و سیاست خروج از همه معاهده های بین المللی نشان داد نمی تواند با ساز و کارهای بین المللی کار کند و منزوی است و این از قدرت آنریکا نیست و نشانه عجز آن هاست و این تحریم سرآغاز انزوای بیشتر آمریکاست زیرا تحریم آمریکاست نه شورای امنیت است نه دیگر نقاط جهان و ما تحریم های دیگر را تجربه کرده ایم و آمریکا نتوانست به اهداف خود برسد.

 

وی تاکید کرد: این ها چیزی جز جنگ روانی و ایران ستیزی نیست و با صبوری راهبردی مردم ما که در تاریخ وجود داشته نهایتا با ساز و کارهای پیش بینی شده و خمکاری ایران با سایر کشورهای جهان نتایجی که ترامپ دنبال آن است را نصیب او نمی کند و به تاریخ خواهد پیوست و با ظفرمندی ایران به پایان می رسد.

 

«قاسمی» در واکنش به تمایل عمران خان برای میانجیگری به منظور حل بحران یمن و اینکه آیا در سفر ظریف به پاکستان چنین مساله ای مطرح شد؟ عنوان کرد: سفر ظریف به پاکستان با محور اصلی برای آزادی نیروهای ربوده شده کشورمان بود و امیدواریم به آزادی تمامی نیروهای جان بر کف مرزبانی ما بیانجامد و برای امنیت بیشتر نیز تفاهماتی صورت گرفت و در حاشیه این سفر روابط دو جانبه و تحولات منطقه و بین المللی را به طور مفصل پیگیری کردیم و مواضع ما نسبت به همه کشورهای پیرامونی روشن است و علاقه مند نیستیم با هیچ کشوری در منطقه مشکل داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: وضعیت یمن بسیار اسفناک است و آمار سازمان های بین المللی نشان از بدتر شدن وضعیت این کشور دارد و ما از هر اقدامی که از فضای وحشتناک این کشور جلوگیری کند و موجب ایجاد راه برای کمک رسانی به این کشور شود استقبال می کنیم.

 

«قاسمی» در مورد توطئه ای صورت گرفته برای تحدید روابط ایران با اروپا تصریح کرد: ایران از طریق کانال های مختلف این مساله را پیگیری کرد و تماس ها از روز اول با دانمارک وجود داشت روز گذشته نیز روسای نمایندگی چند کشور اروپایی به ایران فراخوانده شدند و ما این نوع روابط رو محکوم می کنیم و آن را بخشی از مباحثی می دانیم که معاندین ایران طراحی می کنند تا روابط ایران با اروپا را تحت تاثیر قرار دهند و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این مساله را درک کرده اند و برای برخی از کشورهای محدود در منطقه و رژیم صهیونیستی و آمریکا صورت گرفته و با توجه به ناامیدی اقتصادی از اعمال تحریم ها این جنگ روانی ها را ترتیب داده اند و منجر به رسوایی مسببان خواهد شد و به ثمر نخواهد رسید.

 

وی یادآور شد: ایران آماده بررسی این موضوع و برگزاری تماس ها و نشست های مختلف در این زمینه است و این آمادگی به کشورهای هدف اطلاع رسانی شده و همچنین به ایرانی های خارج نشین توصیه می کنیم هرگونه تماس نیروهای امنیتی ایرانی با آن ها را به نیروهای امنیتی کشوری که در آن مستند اطلاع رسانی کنند و نسبت به این موضوع هوشیار باشند.

 

وی عدم حضور ایران در نشست روسیه و ترکیه در مورد سوریه را کاملا طبیعی دانست و تاکید کرد: این مساله مخالفتی با مواصع ایران ندارد و ما در جریان کامل آن هستیم و هر اقدامی که از آلام مردم سوریه بکاهد در مسیر راهبردی ایران نیز است.

 

«قاسمی» نسبت به هشدار آمریکا راجع به یمن واکنش نشان داد و تصریح کرد: وصعیت یمن بسیار پیچیده شده و همه جهانیان باید برای حل این بحران تلاش کنتد و زودتر باید این لکه ننگ بر دامان جهانیان پاک شود زیرا که تاریخ امروز را در این خصوص مواخذه می کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به رد لایحه CFT از شورای نگهبان گفت: اینکه رسانه های غربی این مساله را بهانه ای برای وقت خریدن در قبال SPV می دانند درست نیست و ما اعتقاد داریم الحاق به این کنوانسیون باید تصویب شود زیرا برای ملت ایران دارای منافع زیادی است و ما امیدواریم و تلاش خواهیم کرد از تطر رفع ابهامات از نطر کارشناسی برای مجلس و شورای نگهبان حضور کافی داشته باشیم تا در این مسیر درست گام برداریم و از این ساز و کار به نحو احسن استفاده کنیم.

 

«قاسمی» خبر ارسال پیام رژیم صهیونیستی به ایران از طریق عمان را تکذیب کرد و گفت: رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که برای ما پیام بفرستد.

 

وی از ادامه پیگیری ها برای آزادی دیپلمات دربند ایران در بلژیک خبر داد و افزود: از همه لحاظ این پیگیری ها ادامه دارد و وکیلی در اختیار وی قرار گرفته تا بی گناهی او ثابت شده تا به ایران بازگردد.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات این وزارت خانه در ارایه خدمات به زائران اربعین تاکید کرد: این دستگاه از فعالترین دستگاه های ستاد اربعین بوده و انتقادهای موجود به وزارت امورخارجه وارد نیست و حتی مشکلاتی نیز که به دستگاه دیپلماسی ارتباطی نداشت با تماس وزیر امورخارجه با عراق رفع شد.

 

وی در پاسخ به ایرادی به دولت پاکستان مبنی بر کم کاری آن ها در پیگیری وضعیت ربوده شدگان ایرانی تصریح کرد: در این موارد بیشتر مسائل بع دولت پاکستان مرتبط نیست و گروهک های تروریستی فعال در مرزها این اقدامات را انجام می دهند اما انتظار ما از پاکستان بیش از این هاست که از اقدامات تروریستی در مرزها جلوگیری شود.

 

«قاسمی» در واکنش به کشته شدن رهبر معنوی طالبان در پاکستان عنوان کرد: ما هرگونه اقدام تروریستی در دنیا را محکوم می کنیم و این اتفاق تروریستی از نگاه ما محکوم است.

پربیننده ترین خبرها