آبزرور گزارش داد:

همکاری ‌های نظامی لندن و ریاض به ‌رغم قتل خاشقچی در جریان است

همکاری ‌های نظامی لندن و ریاض به ‌رغم قتل خاشقچی در جریان است
يکشنبه 20 آبان 1397 - 13:50

نشریه هفتگی «آبزرور» در گزارشی فاش کرد به رغم اعتراض انگلیس به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، رایزنی ها برای گسترش همکاری‌های نظامی با عربستان در جریان است.

العالم- اروپا 

 آبزرور نوشت: دیپلمات‌ها و مقام ‌های وزارت دفاع انگلیس همچنان به رایزنی درباره همکاری‌ های اقتصادی، سیاسی و نظامی با همتایان سعودی خود ادامه می‌دهند . این گفت ‌و گوها در حالی است که لندن وارد آخرین مرحله مذاکرات خود درباره فروش جنگنده‌های تایفون با ریاض می‌شود؛ مشابه این جنگنده‌ها در جنگ ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن مورد استفاده قرار گرفته است.
این نشریه انگلیسی افزود: انگلیس میلیاردها پوند سلاح به کشورهایی که یمن را بمباران می‌کنند ؛ می‌فروشد و مایل است روابط خود را در این زمینه تقویت کند . تیرماه سال گذشته دولت انگلیس از ایجاد کارگروهی برای گفت ‌و گوهای سطح عالی درباره گسترش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد. پس‌ازآن مقام‌های انگلیسی برای انجام گفت‌وگوهای محرمانه تجاری به‌طور مرتب به منطقه سفر کرده‌اند.
آبزرور نوشت: دوم اکتبر – همان روزی که خاشقچی به قتل رسید – هیاتی از وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس با مقام‌های اتاق بازرگانی عربستان ملاقات کردند. در این ملاقات «الیستر لانگ» معاون کمیسیونر خاورمیانه وزارت تجارت بین الملل و رئیس حوزه تجارت با عربستان از تمایل انگلیس برای ایجاد بازار جایگزین خبر داد و تصریح کرد که عربستان در صدر فهرست قرار دارد.
این نشریه انگلیسی اضافه کرد:31 اکتبر هیات دیگری از انگلیس برای ملاقات با دبیر شورای همکاری خلیج‌فارس به ریاض سفر کرد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی شورا، در این ملاقات چشم‌انداز همکاری‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، و تجاری مورد رایزنی قرار گرفت. این در حالی است که 24 ساعت قبل، الیستر برت معاون امور خاورمیانه وزیر امور خارجه انگلیس گفته بود که قتل خاشقچی ممکن است در روابط نظامی انگلیس با سعودی و حمایت از جنگ یمن تأثیر منفی بگذارد.
آبزرور اضافه کرد: مقام‌های انگلیسی و سعودی همچنین قرار است در هفته جاری در نمایشگاه صنایع هوایی بحرین با یکدیگر ملاقات کنند. دو طرف مشغول رایزنی های آخر درباره فروش 48 فروند جنگنده تایفون به عربستان هستند که تفاهم نامه آن ماه مارس گذشته به امضاء رسید.
این نشریه انگلیسی در همین حال به نقل از «اندرو اسمیت» سخنگوی کارزار مقابله علیه تجارت اسلحه نوشت: چنانچه بحران پس از قتل خاشقچی عمیق‌تر می‌شود پرواضح است که انگلیس بیش‌ازپیش نگران حفظ معاملات تسلیحاتی خود با ریاض است تا دفاع از حقوق بشر.
انگلیس یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی سلاح برای تجاوز حاکمان سعودی به مردم فقیر و بی‌دفاع یمن به شمار می‌رود. این کشور از زمان آغاز جنگ یمن به رهبری عربستان که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 16 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها