تحلیل روز/

زلزله در عربستان با چندین ریشتر خاشقچی!؟

زلزله در عربستان با چندین ریشتر خاشقچی!؟
سه شنبه 29 آبان 1397 - 07:30

سردبیر "ینی شفق" می گوید نوار صوتی را منتشر خواهد کرد که آمریت بن سلمان در قتل خاشقچی را اثبات می کند، در عین حال امروز ترامپ وعده کرده است قاتل اصلی در ماجرای خاشقچی را معرفی کند.

العالم _ عربستان سعودی

باز هم یک سند، سندی جدید درخصوص قتل خاشقچی، سندی که در نوع خود بی نظیر است. بی نظیر از آن جهت که عامل اصلی قتل را نشان می دهد و البته  احتمالا راه را بر به انحراف کشاندن افکار عمومی به سبک آمریکایی و البته بعد از گذشت یک ماه می بندد! سردبیر روزنامه "ینی شفق" می گوید نواری صوتی در اختیار دارد که نشان می دهد آمر مستقیم قتل خاشقچی محمد بن سلمان است. او می افزاید با انتشار این نوار صوتی زلزله ای در عربستان به راه خواهد افتاد که ارکان حکومت سلمانی را در این کشور به شدت  متزلزل خواهد کرد.

در همین حال وفق وعده امروز بایستی ترامپ لب به سخن بگشاید و مسئول قتل خاشقچی را رسما اعلام کند. ترامپ که پیش از این به شدت می کوشید تا دامان بن سلمان را از اتهام قتل خاشقچی پاک نگه دارد به نظر می رسد در شرایط کنونی مجبور شده باشد از دفاع های بی منطق سابق خود کوتاه بیاید و نقشی هر چند مختصر را برای بن سلمان در ماجرای قتل قائل شود. ابراز تردید در گفته های بن سلمان در عدم دخالتش در این قتل وحشتناک از سوی ترامپ اولین نشانه این مساله است.

ترامپ در شرایط کنونی یا مجبور خواهد بود به صحت ادعای رییس سازمان جاسوسی اش "سیا" گردن بگذارد و علی رغم میل خود با شریک استراتژیک و گاو شیردهش در منطقه یعنی سعودی خداحافظی کند و برای جانشینی آن فکری بکند و یا اطلاعات و گزارش رییس سیا را نادیده بگیرد و آن را تکذیب کند که معنای این عمل یعنی وارد کردن ضربه ای جبران ناپذیر به هویت سازمانی که حداقل در طول دو سال گذشته اساسی ترین بهانه ها را به ترامپ جهت تنبیه، تهدید و بلاخره مداخله در امور داخلی دیگر کشورها داده و او را در اعمال دشمنی با انها موجه جلوه داده است. ترامپ در پارادوکس عجیبی گیر کرده است.

در مقابل، این روزها آل سعود به شکلی ویژه مشغول پیام دادن به ترامپ هستند تا بلکه "سه شنبه سیاه" را با سلامت پشت سر بگذارند. بر این اساس احتمالا بی جهت نیست که دیروز کویتی ها از برگزاری نشست سران شورای همکاری های خلیج فارس در ماه آینده در ریاض خبر دادند و تاکید کردند این نشست با حضور همه اعضا تشکیل خواهد شد. این یعنی آنکه اینک سعودی حتی حاضر است به درخواست امریکا در نزدیکی مجدد به قطر هم تمکین کند. در همین راستا تاکیدات ملک سلمان بر دشمنی با ایران و مبارزه با جمهوری اسلامی در حالی تنها یک روز مانده به سه شنبه سیاه سعودی صورت پذیرفت که حاوی این پیام بود که به شرط بقای حکومت، سلمان و فرزندان همچنان در رکاب ترامپ خدمت خواهند کرد.

توجه به کاهش حملات هوایی به الحدیده در حالی که تا پایان فرصت یک ماهه دولت امریکا به عربستان و امارات مبنی بر حضور در پای میز مذاکرات مدت زمان زیادی باقی نمانده، در کنار تلاش سعودی برای پایین نگه داشتن قیمت نفت، پیام های اشکاری هستند است که سعودی به واشنگتن داده است تا سه شنبه سیاهی را که احیانا کمتر انتظارش را می کشیدند به سلامت پشت سر بگذارند. این ها همه در کنار آنچه پشت پرده به شکل نقد و در قالب دلار یا امتیازات اقتصادی نصیب ترامپ کرده اند جملگی اهمیت نطق و اظهار نظر ترامپ در سه شنبه سیاه سعودی ها را نشان می دهد.

حالا سه شنبه سیاه فرارسیده، نوار صوتی که در دستان ترکیه است هم چون شمشیری دولب بالای سر بن سلمان قراردارد و ترامپ بناست قاتل واقعی را معرفی کند. در چنین شرایطی چاووش اوغلو هم سراسیمه به امریکا رفته و البته همه چشم ها به دهان ترامپ و البته رسانه های ترکیه است، رسانه هایی که در خلال یک ماه گذشته کاملا دستشان در ارائه اطلاعات باز بود و عموما اخبارشان صحیح. در چنین شرایط پیچیده ای شاید تنها یک راه نجات برای بن سلمان متصور باشد و آن اینکه ترامپ، بن سلمان و البته خالد را به عنوان آگاه از بخشی از ماجرا معرفی کند و ولیعهد را از اتهام امریت در قتل رهایی بخشد. در چنین شرایطی یک سوال اساسی باقی خواهد ماند و آن اینکه هم آمریکا و هم سعودی با اسناد ترکی چه خواهند کرد؟ و با چه قیمتی ترک ها را راضی به سکوت خواهند نمود؟ باید منتظر ماند و میزان خرابی های ناشی از زلزله چندین ریشتری  امروز را نظاره گر بود.

ابورضا صالح-العالم

پربیننده ترین خبرها