وزیر دفاع مالزی:

مالزی در رزمایش نظامی با امارات شرکت نخواهد کرد

مالزی در رزمایش نظامی با امارات شرکت نخواهد کرد
شنبه 3 آذر 1397 - 08:25

وزیر دفاع مالزی با بیان اینکه این کشور در رزمایش نظامی با امارات شرکت نکرد، گفت : شرکت نکردن کوالالامپور در رزمایش نظامی امارات عربی متحده تحت عنوان 'عقاب صحرا' سبب ذخیره کردن 36 میلیون رینگیت (ارز رایج این کشور) برای این کشور شده است.

العالم - آسیا

محمد سبو وزیر دفاع مالزی در گفت وگو با رسانه ها تاکید کرد: خروج نیروهای نظامی این کشور از عربستان نیز که از سال 2015 دراین کشور به سرمی بردند ، هزینه های نظامی مالزی را کاهش داده است.

سبو باردیگر تاکید کرد که این کشور دیگر صرفا نیروهای نظامی خود را به درخواست سازمان ملل در عملیات صلح مشارکت خواهد داد.

وی گفت : اگر میان کشورها منازعه باشد و نزاع ایجاد شود، درصدد هستیم که دیگر نیروی نظامی به این کشورها اعزام نشود.

وزیر دفاع مالزی پیشتر با بیان اینکه سیاست اصلی کشورش بی طرفی است، گفته بود که به همین منظور مالزی نیروهای نظامی خود را از عربستان خارج و در جنگ یمن دخالت نمی کند.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

دولت نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی گفته بود که سربازان مالزیایی برای تخلیه اتباع مالزی از کشور جنگ زده یمن و اهداف انسان دوستانه به عربستان اعزام شدند. این نیروها از سال 2016 در عربستان حضور داشتند.

سیف الدین عبدالله وزیر خارجه مالزی پس از دیدار با عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی که در اوایل آبان ماه به مالزی سفر کرده بود،گفت: مالزی نیرو‌های خود در عربستان را از این کشور خارج کرده است.

وزیر دفاع مالزی همچنین جنگ یمن را 'فاجعه بار' خواند و تاکید کرد: مالزی می تواند نقش مهمی در سازمان همکاری اسلامی که 57 کشور مسلمان در آن حضور دارند، برای یافتن راهکارهای مسالمت آمیز حل و فصل جنگ یمن نقش موثری داشته باشد.

سبو در گفت وگو با خبرگزاری رسمی مالزی 'برناما' همچنین تاکید کرد تصمیم مالزی برای خروج نیروهای نظامی از رزمایش نظامی امارات موسوم به Desert Eagle بر روابط دیپلماتیک دو کشور تاثیر نداشته است.

وی گفت مالزی روابط خود را با امارات در زمینه های دیگر مانند آموزش و سلامت با کشورها افزایش می دهد و نیروی نظامی به کشورها اعزام نمی کند.

طبق گزارش های رسانه ای ، امارات که میزبان 5 هزار نظامی آمریکایی است، در سال جاری رزمایش های متعدد نظامی را با کشورهای مختلف عرب و غیر عرب برگزار کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها