انتقاد شدید یک شاهزاده سعودی از "سیا"

انتقاد شدید یک شاهزاده سعودی از
شنبه 3 آذر 1397 - 22:43

ترکی الفیصل با انتقاد شدید از سازمان سیا میگوید که این سازمان لزوما بالاترین استانداردهای دقت و صداقت را برای ارزیابی موقعیت‌ها ندارد.

العالم _ عربستان سعودی

یک شاهزاده ارشد سعودی با تشکیک درباره گزارش سیا در زمینه دست داشتن محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقچی می‌گوید که این سازمان در جایگاهی نیست که بتواند در این زمینه به نتیجه گیری معتبر برسد.

شاهزاده ترکی الفیصل روز شنبه در ابوظبی به خبرنگاران گفت: سازمان سیا لزوما بالاترین استانداردهای دقت و صداقت را برای ارزیابی موقعیتها ندارد. 

وی که زمانی رئیس سازمان استخبارات عربستان سعودی بود در ادامه افزود: در این زمینه چندین نمونه وجود دارد. مثلا ارزیابی نادرست و اشتباه سیا از تسلیحات شیمیایی صدام در سال 2003 منجر به جنگی خانمان سوز شد که در آن هزاران نفر کشته شدند.

روزنامه واشنگتن پست اخیرا گزارشی براساس منابع اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد که در آن آمده بود، سازمان سیا در ارزیابی خود از قتل خاشقچی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مسئول آن خوانده بود.

روزنامه ینی شفق ترکیه نیز اخیرا گزارش داده بود که جینا هاسپل رئیس سازمان سیا فایلی صوتی در اختیار دارد که در آن محمد بن سلمان به برادرش، که سفیر سعودی در واشنگتن است، می‌گوید که خاشقچی را ساکت کند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی روز دوم اکتبر برای انجام کارهای اداری وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد اما هرگز از آن خارج نشد.

طبق اعترافات مقامات سعودی، خاشقچی به محض وارد شدن به ساختمان کنسولگری خفه شده و سپس جسدش مثله و از آنجا به بیرون منتقل شده است.

پربیننده ترین خبرها