زلزله کرمانشاه از پارسال تا امسال

زلزله کرمانشاه از پارسال تا امسال
يکشنبه 4 آذر 1397 - 21:00

کرمانشاه بعد از گذشت بیش از یک سال از حادثه زلزله ای که در آن 574 هم وطن خود را از دست دادیم، دوباره لرزید.

العالم _ ایران

زمین‌لرزه 1396 ایران - عراق به بزرگی 7.3 در مقیاس بزرگای گشتاوری شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد.

کانون زلزله

کانون زمین‌لرزه ۵ کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه بود و زلزله نگاری آمریکا کانون این زلزله را ۳۲ کیلومتری حومه شهر عراقی حلبچه اعلام کرد.

بر طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران چندین پیش لرزه قبل از زلزله ۷٫۳ ریشتری حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ اتفاق افتاده که موجب هشیاری مردم شد که بزرگترین این پیش لرزه‌ها به قدرت ۴/۵ ریشتر ثبت شد تعداد کشته‌ها در ایران به ۵۷۴ نفر رسیده و همچنین ۹٬۳۸۸ نفر نیززخمی شده‌اند و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

عمق زمین لرزه ۱۱ کیلومتر بوده که به علت عمق کم و مدت زیاد در کل منطقه شمال غرب کشور احساس شد. این زلزله در جنوب شرق ترکیه و حتی کویت و شمال عربستان سعودی هم احساس شده‌است. برخی رسانه‌های اسرائیلی خبر از حس شدن این زمین‌لرزه در بخش‌های وسیعی از اسرائیل دادند. تا روز ۱ آذر ماه سال ۱۳۹۶ حدود ۷۰۰ پس‌لرزه استان کرمانشاه را لرزانده‌است.

مشخصات

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ ۲۱:۴۸:۱۶

طول جغرافیایی: ۴۵٫۹

عرض جغرافیایی: ۳۴٫۸۴

عمق زمین لرزه: ۱۱ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

۵ کیلومتری ازگله (کرمانشاه)

۲۵ کیلومتری تازه آباد (کرمانشاه)

۳۷ کیلومتری باینگان (کرمانشاه)

نزدیکترین مراکز استان:

۱۱۲ کیلومتری سنندج

۱۲۲ کیلومتری کرمانشاه

این زلزله بالای ۴۱۰ پس لرزه داشته‌است

خسارات و ضایعات

تعداد کشته‌ها در ایران به ۵۷۴ نفر رسیده‌است، بنا بر گزارش‌ها ۹٬۳۸۸ نفر نیز مصدوم شده‌اند. بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شده‌اند.

بر اثر این زلزله برخی از منازل دچار خسارت‌های مالی شده‌اند. مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز تخریب شده‌است.

این زلزله در استان‌های انبار (غرب عراق)، اربیل و سلیمانیه و موصل (شمال عراق) احساس شده و برخی مناطق پایتخت عراق، بغداد، نجف و کربلا را نیز لرزاند. این زلزله قوی‌ترین زلزله در دهه‌های اخیر در بغداد به‌شمار می‌رود.

غرب ایران دوباره لرزید + جزئیات

زلزله 6.4 ریشتری ساعت 20:07 دقیقه در عمق 7 کیلومتری زمین، سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را لرزاند. مرکز زمین‌لرزه در 17 کیلومتری سرپل ذهاب، 18 کیلومتری قصر شیرین و 33 کیلومتری گیلانغرب گزارش شده است. جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

این زمین‌لرزه در مناطق غرب و شمال غرب کشور از جمله کرمانشاه، سنندج، همدان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل و گیلان احساس شده است.

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا نیز از وقوع زلزله ۶.۳ ریشتری در پایتخت عراق و دیگر استان‌های این کشور خبر داده است.

منابع محلی اعلام کردند؛ خساراتی به مناطق مختلف روستایی در سرپل‌ذهاب و قصر‌شیرین وارد شده است و موجب ریزش دیوار برخی منازل شده است. تیم‌های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.


در همین رابطه بخوانید؛

نماز آیات چگونه خوانده می شود استفتائات  (آیت الله العظمی خامنه ای مدظله)


اینفوگرافیک/ هنگام وقوع زلزله و پس از آن چه باید کرد؟

پربیننده ترین خبرها