المیادین: حماس با اجرایی شدن توافق 2017 به صورت مشروط موافقت کرد

المیادین: حماس با اجرایی شدن توافق 2017 به صورت مشروط موافقت کرد
سه شنبه 6 آذر 1397 - 14:26

شبکه «المیادین» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد حماس با اجرایی شدن توافق 2017 میان این جنبش و فتح به صورت مشروط موافقت کرده است.

 

العالم - فلسطین اشغالی

شبکه «المیادین» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد حماس با اجرایی شدن توافق ۲۰۱۷ به جای ۲۰۱۱ البته به شرط لغو تحریم‌ها علیه نوار غزه و پرداخت حقوق کارمندان این جنبش موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، حماس در سفر اخیرش به مصر با درخواست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان برای بر عهده گرفتن امور غزه توسط دولت توافق ملی موافقت کرده و خواستار تشکیل دولت وحدت ملی ظرف ۴۵ روز شده است.

المیادین در ادامه اعلام کرد حماس همچنین خواستار برگزاری انتخابات در شش ماه شده است.

توافقنامه قاهره ۲۰۱۱

گروه‌های فلسطینی در روز ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱ تحت نظارت مصر دور هم جمع شدند تا سازوکار اجرای توافقنامه وفاق ملی فلسطین که در تاریخ ۴ می ۲۰۱۱ در قاهره امضا شده بود، بررسی کنند.

گفت‌وگوی ملی فلسطینیان در قاهره بر محور بررسی همه مسائل ناشی از دودستگی‌های متمرکز بود ، همه گروه‌های فلسطینی در این گفت‌وگوها مشارکت داشتند و کمیته‌های اصلی برای اجرای مفاد توافق آشتی اعم از برگزاری انتخابات، تحقق آشتی جمعی، تشکیل دولت وحدت ملی، آزادی‌های عمومی و اعتمادسازی، فعال‌سازی مجلس قانونگذاری، بازسازی سازمان آزادی‌بخش فلسطین برای عضویت گروه‌هایی همچون حماس و جهاد اسلامی در آن، تشکیل شد.  

توافقنامه قاهره ۲۰۱۷

جنبش‌های فتح و حماس روز ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ به توافقنامه‌ای تحت نظارت مصر در قاهره دست یافتند که این توافقنامه بر اعطای تمامی مسئولیت‌های نوار غزه به دولت وفاق ملی به نخست‌وزیری رامی حمدالله و نظارت گارد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین بر گذرگاه‌ها به خصوص گذرگاه مرزی رفح تأکید داشت.

این توافقنامه پس از چندین جلسه گفت‌وگوی بین هیأت‌های فتح و حماس امضا شد و سخنگویان دو جنبش تأکید کردند که عزم خود را برای پیچیدن طومار دودستگی‌ها و اختلافات جزم کرده‌اند اما این توافقنامه وارد فاز اجرایی نشد.

پربیننده ترین خبرها