یک خبر چند خط تحلیل؛

اجلاس آستانه و سرنوشت قانون اساسی و شمال سوريه

اجلاس آستانه و سرنوشت قانون اساسی و شمال سوريه
سه شنبه 6 آذر 1397 - 20:13

العالم _ سوریه

خبر:

  • فردا و پس فردا نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه به عنوان اعضای اصلی و نمایندگان اردن و سازمان ملل به عنوان اعضای ناظر در آستانه قزاقستان گردهم می آیند تا مسائل باقی مانده در خصوص سوریه را بررسی کنند.


تحلیل:

  • نشست آستانه از آن جهت اهمیت دارد که نشست چند ماه سوچی درخصوص ادلب به نتایج مورد انتظار نرسیده است. در آخرین اقدام طی روزهای گذشته مسلحین با گلوله باران شیمیایی حلب ناکارآمدی سوچی را در عمل نشان دادند و در عین حال مساله قانون اساسی آینده سوریه در سایه کارشکنی آنها همچنان در هاله ای از ابهام می باشد.
     
  • در خصوص قانون اساسی سوریه بنابراین بود که سه گروه 50 نفری از سوی دولت سوریه، مخالفان و بلاخره جامعه مدنی سوریه عهده دار بحث تدوین قانون اساسی جدید شوند اما درحالی که دو گروه اول نمایندگان خود را معرفی کرده اند مساله توافق برگروه سوم همچنان عملیاتی نشده است و پیشنهادهای مخالفین درخصوص اعضای این گروه سوم مقبول نظام سوریه قرار نگرفته است به نظر می رسد تلاش برای برون رفت از این مشکل درصدر توجهات نشست آستانه قرارداشته باشد این درحالی است که برخی منابع از تمدید یک ماهه ماموریت دیمستورا برای نهایی کردن مساله قانون اساسی خبر می دهند. واقعیت آن است که درصورت حل نشدن مساله قانون اساسی در زمان نمایندگی دیمیستورا، در واقع وی مجبور است با دستانی خالی پرونده سوریه را تحویل دهد.
     
  • در حالی که بنا بود در سایه قوه قهریه مساله ادلب پیش از این حل شود اما با توافق سوچی که با حضور روسیه به نمایندگی از ایران و سوریه و همچنین ترکیه به نمایندگی از مخالفین تشکیل شد مقرر شد مخالفین سلاح های سنگین خود را تحویل دهند و در عین حال در منطقه حائل در اطراف ادلب مستقر شوند، اتفاقی که مشمول مرور زمان شد و البته در سایه مساله قتل خاشقچی توسط سعودی  و معطوف شدن توجهات ترکیه بر این مساله پیگیری جدی نشد، بر این اساس و با توجه به ناکامی توافق سوچی به نظر می رسد بررسی موضوع ادلب در کنار مساله شمال شرق سوریه و حضور توامان امریکا و قسد در این منطقه در دستور نشست فردا و پس فردا قرار گیرد. این در حالی است که کارشناسان همچنان به دلیل اصرار آمریکا برحضور در شمال شرق سوریه در کنار احیاء گروه های مسلح و تشدید حمایت ها از ایشان امید چندانی به نتایج این نشست ندارند.

پربیننده ترین خبرها