مدیر یک شرکت بازرگانی:

قطر پس از خروج از اوپک می تواند نفت ایران را بفروشد

قطر پس از خروج از اوپک می تواند نفت ایران را بفروشد
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 07:52

مدیر یک شرکت مشاوره و بازرگانی، خروج قطر از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را زمینه ساز عرضه نفت ایران در بازارهای آسیا و اروپا توسط دوحه ارزیابی کرد.

العالم - ایران / اقتصادی

«سم باردن» مدیر شرکت استرالیایی مشاوره و بازرگانی بین المللی «اس بی آی مارکتس» روز سه شنبه به خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گفت: این تصمیم می تواند هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی درست باشد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر دیروز اعلام کرد که این کشور ژانویه ۲۰۱۹ از اوپک خارج می شود.

باردن ،با مطرح کردن این دیدگاه که باقی ماندن در اوپک امتیازی برای قطر به همراه ندارد، افزود: اول از همه، قطر در قیاس با دیگر اعضای اوپک یک تولیدکننده کوچک نفت است و حفظ مناسبات با اوپک در سطوح وزارتی و اجرایی مستلزم زمان زیادی است که برای قطر به صرفه نیست.

وی افزود: قطر باید تمرکز خود را بر گاز معطوف کند نه نفت، زیرا چشم انداز جهانی گاز روشن تر از نفت است.

این کارشناس بازرگانی خاطرنشان کرد: قطر به عنوان بزرگترین تولید کننده گاز مایع طبیعی (ال ان جی)، مقر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی ایی سی اف) است و با توجه به عضویت روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در این نهاد یازده عضوی که گاهی از آن به عنوان اوپک گازی یاد می شود، قطر اکنون می تواند به تعمیق همکاری هایش با مسکو و نیز تهران بپردازد.

باردن، با این استدلال که روسیه و ایران به همراه چین و دیگر کشورهای آسیایی با هدف در امان ماندن از خطر تحریم ها احتمالا از معامله با دلار فاصله خواهند گرفت، تصمیم قطر مبنی بر خروج از اوپک را به لحاظ اقتصادی و سیاسی تصمیمی منطقی دانست.

وی گفت: قطر با خروج از اوپک می تواند نفت ایران را در بازارهای آسیا و اروپا عرضه کند و این اقدام می تواند عرضه را به میزان چشمگیری افزایش داده یا سهم دیگران را در بازار نفت از آن قطر کند.

این کارشناس افزود: این اقدام می تواند با هماهنگی روسیه و چین به عنوان بخشی از راهبرد کلی تامین بودجه و اجرای ابتکار عمل 'یک کمربند، یک جاده'، که بزرگترین پروژه زیرساخت در جهان است، صورت بگیرد.

به عقیده او، این اقدامات به احتمال زیاد فروپاشی نظام تجارت با دلار آمریکا را تسریع می کند؛ تحولی که به نفع صلح و تجارت آزاد جهانی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها