حمله شیمیایی به حلب کار نظام سوریه است؟

حمله شیمیایی به حلب کار نظام سوریه است؟
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 20:25

خبر:

بلومبرگ بنقل از منابعی در سازمان سیا مدعی شد حمله شیمیایی اخیر به حلب کار نظام سوریه است و در این حمله از "گازهای اشک اور"ونه گاز کلر استفاده شده است

تحلیل:

- ناگفته پیداست که استناد به یک منبع موهوم از ناحیه بلومبرگ در ارزیابی یک مساله مهم و حساس بیش از آنکه معطوف به اطلاع رسانی باشد متوجه شکل دهی به افکار عمومی در راستای اهدافی از پیش تعیین شده است. بلومبرگ بدون استناد به هیچ منبع موثق و تحقیق معتبری تنها مدعی است منابعی در سیا (آنهم بدون ذکر نام و سمت آنها) از سویی حمله به حلب را متوجه نظام سوریه کرده و از سوی دیگر ماده شیمیایی مورد استفاده را گاز کلر ندانسته است. بلومبرگ بانفی استفاده از گاز کلر در حمله به حلب در واقع کوشیده است تا ذهن افکارعمومی را نسبت به پذیرش ادعای دومش که نسبت دادن مساله موشک باران حلب به نظام سوری است آماده کند وان را برای افکار عمومی و مخاطبانش باورپذیر سازد.

-سوابق چنین پیش قضاوت‌هایی که البته برای مدتی به عنوان قضاوت و حکم قطعی به افکار عمومی دنیا در خصوص استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی حقنه شد در تاریخ 7 ساله جنگ علیه سوریه کم شمار نیستند. ادعای حمله شیمیایی دولت سوریه به  دوما، خان شیخون و غوطه از جمله این موارد است. ادعاهایی که برخلاف ادعای اخیر بلومبرگ معطوف به تحقیقات بین المللی معرفی می‌شد و نقطه مشترک آنها محکومیت دولت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردمش بود اما درسایه گذر زمان بی اساس بودن آن مشخص و رسانه ای شد.

-بلومبرگ بنقل از منابع سیا مدعی است نظام سوریه با اقدام به استفاده از گاز اشک اور در حلب خواسته است تا روسیه و ترکیه را به بمباران مواضع تروریستها (البته بلومبرگ ایشان را مخالفین حکومت نام گذاری میکند) تشویق کند. این درحالی است که علی رغم گذشت ضرب الاجل توافق سوچی و عدم تعهد تروریست‌ها به مفاد این توافق همچنان ترکیه وروسیه امیدوار به تحقق ان هستند.ودولت سوریه درکنار متحدینش بارها اعلام کرده است که درخصوص حل مساله ادلب راهکار سیاسی را بر راهکار نظامی ترجیح میدهد.

پربیننده ترین خبرها