راهکار کارشناسان الجزایری برای افزایش قیمت نفت؛

کاهش 1.5 میلیون بشکه ای تولید نفت در شرایط کنونی ضروری است

کاهش 1.5 میلیون بشکه ای تولید نفت در شرایط کنونی ضروری است
پنج‌شنبه 15 آذر 1397 - 12:29

کارشناسان بخش انرژی الجزایر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را برای کشورهای تولید کننده بسیار زیانبار دانسته و کاهش تولید یک و نیم میلیون بشکه ای را برای تنظیم بازار بسیار ضروری دانستند.

 

العالم - آسیا

«نزیم زویوش » کارشناس انرژی و مدیر عامل سابق شرکت ملی نفت الجزایر گفت، این روزها بحث کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز مطرح است اما برای ایجاد تعادل در بازار باید تولید نفت به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش یابد .

زویوش افزود، با ارزیابی بازار در شرایط کنونی به این نتیجه می رسیم که عرضه در بازار نفت بیش از حد مورد نیاز است زیرا برخی کشورها به ظن اینکه تولید نفت ایران کاهش می یابد، تولید خود را افزایش دادند اما هشت کشور از تحریم نفتی ایران مستثنا شده اند و ایران به فروش نفت خود ادامه می دهد و در نتیجه این باعث افزایش عرضه در بازار نفت شده است.

این کارشناس الجزایری کارآمدترین راه برای جلوگیری از روند کاهش قیمت نفت و در عین حال افزایش قیمت آن را کاهش تولید نفت توسط اوپک و شرکای آن دانست.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی نفت الجزایر در خصوص بی نتیجه ماندن مذاکرات اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت هشدار داد و گفت، آمریکا با تمام توان و آشکارا سعی در کاهش قیمت نفت دارد و بر عربستان فشار وارد می کند تا سعودی ها مانع توافق برای کاهش تولید نفت شوند.

زیوش در ادامه گفت، اگر اوپک و شرکای آن طی روزهای جاری به توافقی برای کاهش تولید نفت دست نیابند، قیمت نفت در آینده نزدیک بار دیگر شاهد کاهش قابل توجهی خواهد بود. 

از سوی دیگر «عبدالمجید عطار » کارشناس انرژی الجزایری و مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت الجزایر گفت، بهترین تصمیمی که اوپک طی نشست خود در این روزها می تواند بگیرد، اجرای دوباره توافق ماه دسامبر 2016 و کاهش تولید به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز است .

عطار افزود، طی ماه های گذشته عربستان، روسیه و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به میزان زیادی تولید نفت خود را افزایش دادند و باعث افزایش عرضه شدند و این کشورها مشتریان خود را پیش از اعمال تحریم های آمریکا ضد ایران در خصوص کمبود نفت می ترساندند.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت الجزایر در ادامه گفت، عربستان که طی هفته های گذشته تولید روزانه خود را به بیش از 11 میلیون بشکه رسانده است، همانند دیگر کشورها نیاز دارد قیمت نفت بالای 70 دلار باشد اما عربستان به دلیل جنگ یمن و همچنین قتل جمال خاشقچی در برابر آمریکا در موضع ضعف قرار دارد و از سوی دیگر روسیه نیز با تولید روزانه 11 میلیون بشکه، در کاهش قیمت نفت مئثر بوده است.

عطار در پایان گفت، بعید به نظر می رسد بین 6 تا 12 ماه آینده قیمت نفت به 30 تا 40 دلار برسد زیرا این قیمت ها برای اوپک و همچنین آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان فاجعه ای بزرگ است.

یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک پنجشنبه (پانزدهم آذرماه) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می‌شود. 

به نوشته تارنمای وزارت نفت، کاهش تولید حداقل یک میلیون بشکه‌ای نفت، موضوعی است که برخی اعضای این سازمان در این جلسه آن را پیگیری می‌کنند.

پیش از این، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند و به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها