سه مانع اصلی برگزاری اجلاس عربی-اروپایی در مصر

سه مانع اصلی برگزاری اجلاس عربی-اروپایی در مصر
جمعه 23 آذر 1397 - 11:16

مصر در حالی برای میزبانی اجلاس عربی-اروپایی در فوریه آینده در شرم‌الشیخ آماده می‌شود که برخی منابع دیپلماتیک از موانعی بر سر راه برگزاری این اجلاس خبر داده‌اند.

العالم- مصر

مصر برای میزبانی اجلاس عربی-اروپایی در تاریخ ۲۴ فوریه آینده در شرم‌الشیخ آماده می‌شود در حالیکه برخی منابع دیپلماتیک از وجود موانعی بر سر راه برگزاری این اجلاس خبر داده‌اند.

روزنامه قطری «العربی‌‌‌الجدید» نوشت که سه مانع اصلی بر سر راه برگزاری این اجلاس وجود دارد که نخستین مورد آن دعوت از «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان است که به اتهام ارتکاب جنایت جنگی تحت تعقیب است و اتحادیه اروپا با مشارکت وی مخالف است و مصر نیز با چالشی در این زمینه مواجه است زیرا از یک سو بایستی البشیر را دعوت کند و از سوی دیگر می‌داند که کشورهای اروپایی مخالف آن هستند.

دومین مانع نیز شرکت «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در این اجلاس است که آن هم در سایه افشای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، اکنون کشورهای اروپایی مخالف همکاری با بن سلمان هستند.

سومین مانع نیز مربوط به دعوت مصر از قطر است در حالی‌که قاهره از یک سال و نیم قبل به همراه سه کشور دیگر (عربستان، امارات و بحرین) روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده است و حاضر نیست این کشور را برای شرکت در اجلاس مذکور دعوت کند اما با توجه به اهمیت این اجلاس و مسائلی که در آن بررسی خواهد شد، مجبور به دعوت از دوحه خواهد شد.

این روزنامه قطری همچنین به نقل از منابع مذکور نوشت که قاهره تماس‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را با کشورهای اروپایی به منظور جلب موافقت آنها با موضع مصر مبنی بر دعوت از البشیر و عدم اعتراض به حضور ولی‌عهد سعودی در این اجلاس را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، ریاست‌جمهوری مصر، وزارت خارجه و نهادهای حاکمیتی را برای انجام تماس با کشورهای اروپایی جهت دستیابی به راه‌حل‌های سرنوشت‌ساز مأمور کرده است.

نخستین اجلاس عربی و اروپایی قرار است نوامبر ۲۰۱۹ با هدف تقویت روابط بین دو طرف در زمینه‌های مختلف به خصوص در سایه فرصت‌ها و چالش‌های مشترک، برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها