خوش بینی محدود نسبت به مذاکرات یمن در سوئد+فیلم

جمعه 23 آذر 1397 - 12:06

مذاکرات سوید بین یمنی ها، با توافق بر سر اوضاع شهر الحدیده و بنادر آن و کاهش تنش در شهر تعز و برگزاری دور جدید مذاکرات در ماه آینده به پایان رسید. هیئت ملی یمنی، هیئت عربستانی را به کارشکنی در مقابل بازگشایی فرودگاه صنعا و بررسی چارچوب سیاسی کلی متهم کرده است.

العالم - یمن

دبیر کل سازمان ملل متحد معتقد است توافق درباره حدیده را کلید حل بحران یمن و مهمترین دستاورد این مذاکرات دانسته است.

آنتونیو گوترش با اشاره به این دستاورد، خطاب به مذاکره کنندگان گفت: شما درباره کاهش تنش در تعز و وارد کردن کمک های بشردوستانه به آنجا توافق کرده اید. پیش از آن هم درباره مبادله اسرا توافق کرده بودید و اکنون درباره جدول زمانی این مبادله به توافق رسیده اید.

رئیس شورای ملی یمنی نیز گفته است طفره رفتن هیئت منصور هادی از بررسی چارچوب کلی مذاکرات به معنای تن ندادن به راه حل سیاسی است.

در حالی که هئیت ملی یمنی آمادگی کامل خود را برای آغاز دور بعدی مذاکرات اعلام کرده است اما هیئت هادی آغاز مذاکرات بعدی را منوط به اجرای توافق های حاصل شده کرده است.

سازمان ملل قصد دارد دور بعدی مذاکرات را در اواخر ژانویه آینده در یکی از کشورهای عربی برگزار کند.

"مروه ربیعی"، خبرنگار العالم در استکهلم گفت محافل ناظر بر روند مذاکرات استکهلم نوعی خوش بینی نشان می دهند. آنها معتقدند توافق های حاصل شده گام مثبتی هستند و فقط باید اجرایی شوند یا اینکه طرفین شانه خالی کنند.

پربیننده ترین خبرها