نماینده ویژه گوترش در امور یمن:

شورای امنیت مجوز نظارت سازمان ملل بر الحدیده را صادر کند

شورای امنیت مجوز نظارت سازمان ملل بر الحدیده را صادر کند
جمعه 23 آذر 1397 - 20:49

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن با تاکید براین که نباید توافق به دست آمده میان طرف های یمنی را کوچک دانست، از شورای امنیت خواست تا مجوز نقش نظارتی سازمان ملل بر آتش بس در الحدیده را تصویب کند.

العالم ـ یمن

مارتین گریفیتس روز جمعه در نشست شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه و یمن برگزار شد، به صورت ویدئو کنفرانس، گزارشی از نشست طرفین درگیری در سوئد ارائه کرد.
وی در بخشی از این گزارش از عبدالمالک الحوثی رهبر انصار الله یمن که تعهد خود را برای پیشرفت مذاکرات نشان داد، تشکر کرد و گفت: در طول مذاکرات متوجه شدم که او به طور مستمر با هیات خود در ارتباط بود و این برای ما امیداور کننده است که این توافقات مورد احترام قرار گیرد.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه نخستین توافق این بود که دو طرف به درگیری در بندر الحدیده پایان دهند، افزود: شورای امنیت ماه ها به دنبال رسیدن به این مساله بود و ما اکنون آن را در اختیار داریم.
گریفیتس با بیان اینکه پایان درگیری در الحدیده از 13 دسامبر آغاز شده است، ادامه داد: از سازمان ملل متحد خواسته می شود که بر اجرای کامل این توافق نظارت کند و من مطمئن هستم که شورای امنیت می خواهد به این نیاز توجه کند.
وی تاکید کرد داشتن یک رژیم نظارتی قوی و صحیح نه تنها اساسی است بلکه یک نیاز فوری است و دو طرف به ما گفتند که از آن استقبال خواهند کرد.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد دلیل تمرکز توجه ها به بندر الحدیده را اینگونه توضیح داد: این بندر تنها خط ارتباطی حیاتی برای برنامه های انسان دوستانه ای است که جان میلیون ها یمنی به آن وابسته است.
به گزارش ایرنا، گریفیتس ادامه داد: پیش بینی از قحطی گسترده، حل و فصل مساله الحدیده را ضروری و اساسی کرده است. به خاطر همین، حل و فصل این موضوع پیرامون مسایل انسان دوستانه و نیازهای اولیه زندگی بوده است.
وی تصریح کرد: اجازه دادن به سازمان ملل برای ایفای نقش خود در این بندر، نخستین گام حیاتی است. ما باید در روزهای آینده به این خواسته دست یابیم. سازمان ملل متحد باید رهبری نظارت بر ترابری از طریق بنادر دریای سرخ، الصلیف و راس عیسی را بر عهده بگیرد.

پربیننده ترین خبرها