اندونزی خواستار به رسمیت شناختن فوری کشور فلسطین شد

اندونزی خواستار به رسمیت شناختن فوری کشور فلسطین شد
يکشنبه 25 آذر 1397 - 10:03

وزارت امور خارجه اندونزی در واکنش به اعلام انتقال سفارت استرالیا در اراضی اشغالی به بیت المقدس، با صدور بیانیه ای از استرالیا و سازمان ملل متحد خواست تا به فوریت کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

وزارت امورخارجه اندونزی روز یکشنبه در این بیانیه تأکید کرد: بیت المقدس یکی از شش مسأله ای است که باید در چارچوب حل و فصل مسأله فلسطین با توجه به طرح دو دولت، در مورد آن گفت وگو و تصمیم گیری شود.
طبق گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی 'آنتارا' وزارت امور خارجه اندونزی از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است تا در واکنش به اقدام استرالیا در اعلام انتقال سفارتش به بیت المقدس، کشور فلسطین را به فوریت به رسمیت بشناسند.
اندونزی همچنین اعلام کرد که به حمایت های خود از فلسطین در مجامع بین المللی ادامه خواهد داد.
اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا روز گذشته به طور رسمی در یک موضع ضد فلسطینی اعلام کرد که کشورش در آینده، سفارت خود را به بیت المقدس غربی منتقل می کند.
وی افزود: در زمان کنونی یک دفتر دفاعی و تجاری در بیت المقدس غربی ایجاد می شود تا شرایط برای این انتقال فراهم آید.
پیش تر، رسانه «اس بی اس» استرالیا هزینه 200 میلیون دلاری این انتقال را مانع از جابه جایی سریع سفارت کانبرا اعلام کرده بود.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی اندونزی آنتارا، روابط کانبرا- جاکارتا پس از اظهارات اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در مورد انتقال احتمالی سفارت این کشور به بیت المقدس، با تنش های فزاینده روبرو بوده به گونه ای که امضای بزرگترین قرارداد تجاری دوجانبه آنها به ارزش 11 میلیارد دلار را به تعویق انداخته است.
اگرچه مسئولان استرالیایی اعلام کردند که تعویق امضای این قرارداد مرتبط با تصمیم اعلام شده کانبرا در مورد فلسطین نبوده، اما برخی ناظران منطقه موضوع دیگری را مطرح می کنند.
اهمیت امضای این قرارداد برای استرالیا به گونه ای است که تاکنون وزیر امور خارجه این کشور و مالکوم ترنبول نخست وزیرپیشین خود را به جاکارتا برای رایزنی در این زمینه فرستاده است.
تاکنون فقط آمریکا و معدودی از کشورهای متحد وی مانند گواتمالا سفارت خود را در اراضی اشغالی به بیت المقدس منتقل کردند و اسکات موریسون هم در تبعیت از آمریکا اعلام کرده که دولتش قصد اقدام مشابهی را دارد.
اتحادیه عرب ،تصمیم استرالیا را برای انتقال سفارتش به قدس غربی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کرده و آن را ناقض تمامی قطعنامه های شورای امنیت ارزیابی کرده است.
«سعید ابوعلی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و اراضی اشغالی درواکنش به این موضوع گفت: استرالیا با تصمیم آشکارا از مواضع و سیاست های رژیم صهیونیستی حمایت کرده و مسئولان این رژیم را به استمرار تجاوزات خود علیه ملت فلسطین و نقض ابتدایی‌ترین حقوق آنان تشویق می کند.
او با غیرمسئولانه خواندن تصمیم استرالیا افزود: این اقدام ضمن نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان، احساسات همه مسلمانان جهان را جریحه دار کرد.
وی همچنین تأکید کرد: اتحادیه عرب با جدیت پیگیر این تصمیم استرالیا بوده و قطعاً شاهد تأثیرات منفی آن بر روابط اتحادیه عرب با این کشور خواهیم بود.
«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز در واکنش به تصمیم استرالیا برای انتقال سفارتش از تل آویو به بیت المقدس گفت: کشورهای عربی باید در اعتراض به این اقدام روابط خود با کانبرا را قطع کنند.
عضو سازمان آزادیبخش فلسطین، این اقدام موریسون را در واقع باج دادن به لابی صهیونیست برای حمایت آنها در انتخابات پارلمان استرالیا دانست و خواستار برخورد قاطع کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی با استرالیا شد.

پربیننده ترین خبرها