جزئیات 12 پایگاه نظامی آمریکا در عراق/ 4هزار سرباز آمریکایی در عراق چه می خواهند؟

جزئیات 12 پایگاه نظامی آمریکا در عراق/ 4هزار سرباز آمریکایی در عراق چه می خواهند؟
پنج‌شنبه 29 آذر 1397 - 10:36

افزایش شمار پایگاه های نظامی آمریکا در عراق در 3 سال گذشته، سوال هایی را درباره اهداف و ابعاد سیاسی و نظامی که واشنگتن پس از خروج از عراق در اواخر 2011 برای خود تعریف کرده است، مطرح می کند.

العالم - عراق

با حمله گروه تروریستی داعش به عراق در اواسط 2014 و اشغال بخشی از خاک این کشور، نظامیان آمریکایی با ادعای مبارزه با گروه های تروریستی حضور خود در منطقه را گسترش دادند؛ این کشور برای تأسیس 5 پایگاه در مناطق تحت حاکمیت حکومت محلی کردستان عراق، قراردادهایی را با دولت آن امضا کرد.

پایگاه هایی در کردستان و کرکوک

به گفته منابع عراقی این 5 پایگاه در اقلیم کردستان عبارتند از:

  • پایگاهی نزدیک سنجار
  • پایگاهی در منطقه های اتروش و الحریر
  • دو پایگاه در حلبچه واقع در استان سلیمانیه
  • یک پایگاه در منطقه التون کوبری در کرکوک

منابع محلی گفته اند بر اساس این قرارداد آمریکایی ها باید به مدت 10 سال حقوق نیروهای پیشمرگه را پرداخت کرده و آنها آموزش دهند، همچنین باید آنها را به پیشرفته ترین سلاح های سنگین، متوسط و سبک مجهز کنند.

پایگاه های آمریکا در موصل و الانبار

در استان های غربی و شمالی نیز پس از اشغال اغلب شهرهای این استان ها، نیروهای آمریکایی دو پایگاه در منطقه "عین الاسد" در شهر البغدادی و منطقه "الحبانیه" در شهر الانبار در اختیار گرفتند.

پایگاه خبری عربی 21 پیش از این به نقل از منابع ویژه گفته بود "آمریکایی ها در حال تکمیل پایگاهی در فرودگاه نظامی القیاره در جنوب موصل هستند". به گفته یکی از اعضای شورای شهر موصل به نام "خلف الحدیدی"، آنها به یک پایگاه در این استان قانع نشدند و پایگاه دیگری را نزدیک سد موصل بنا کردند این پایگاه از پایگاه هوایی القیاره کوچک تر است.

به گفته "استیو وارن"، سخنگوی پنتاگون، در استان صلاح الدین نیز آمریکایی ها پایگاه هوایی "البلد" را به منظور کنترل پرواز جنگنده های اف 16 که به تازگی به عراق واگذار کرده است، در اختیار گرفته اند. آنها در پایگاه التاجی واقع در شمال بغداد بنابر اهداف آموزشی حضور دارند.

"عمر عبد الستار"، نماینده سابق پارلمان عراق در گفتگو با "عربی 21" پیش بینی کرد آمریکایی ها پایگاه دیگری در منطقه المنصوریه در استان دیالی تأسیس می کنند. وی گفت احتمالا خبر تأسیس این پایگاه روزهای آینده اعلام می شود.

شایان ذکر است که در حال حاضر دست کم حدود 4 هزار سرباز آمریکایی در پایگاه های این کشور در سراسر عراق مستقر و مشغول آموزش ارتش عراق هستند.

ساخت و تجهیز این پایگاه ها توسط نیرهای آمریکایی در حالی صورت گرفته است که این کشور مدعی مبارزه با گروه های تروریستی است، شواهد نشان می دهد در مدت زمان حضور آمریکا و ائتلاف غربی مورد حمایت آنها در منطقه غرب آسیا شمار گروه های تروریستی رشد پیدا کرده است و این ائتلاف آشکارا و پنهان از گروه های تروریستی مشابه داعش حمایت می کند.

کشف سلاح های آمریکایی و صهیونیستی در اردوگاه های کشف شده از تروریست ها توسط ارتش سوریه گواهی بر این مدعاست، همچنین با پیشروی ارتش سوریه و بازپس‌گیری مناطق تحت سیطره گروه های تروریستی، رژیم صهیونیستی با حمله به مواضع ارتش سوریه سعی در ایجاد اختلال در مسیر پیشرفت آنها داشته است.

از این رو شاید بتوان نیروهای آمریکایی و غربی را تیم پشتیبانی برای تروریست ها در منطقه دانست.

پربیننده ترین خبرها