کنگره آمریکا کشتار مسلمانان روهینگیا را «نسل‌کشی» خواند

کنگره آمریکا کشتار مسلمانان روهینگیا را «نسل‌کشی» خواند
جمعه 30 آذر 1397 - 03:12

مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای حمله ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را «نسل کشی» اعلام کرد.

العالم-آمریکا

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در این قطعنامه که تقریبا به اتفاق آرا تصویب شد، خواستار آزادی دو خبرنگار رویترز در میانمار شدند.

«وا لونه» 32 ساله و «کیاو سو او» 23 ساله دو خبرنگار خبرگزاری رویترز هستند که پس از یک سال بازداشت، چند پیش به اتهام نقض قانون اسراسر حکومتی میانمار به 7 سال زندان محکوم شدند.

دو خبرنگار یادشده، دسامبر (دی/بهمن) گذشته درست زمانی که اسناد محرمانه ای را درباره جنایت های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا حمل می کردند، دستگیر شدند.

آن‌ها مدارکی را درباره قتل‌عام 10 مسلمان در روستای بودائی نشین «این دین» واقع در شمال استان راخین در دست داشتند که نشان می داد گردن دو نفر از این افراد از سوی ارتش بریده شده و مابقی به ضرب گلوله کشته و دفن شده اند.

لونه و سو او اعلام کردند که پلیس میانمار خود این اسناد را کمی پیش از دستگیری در اختیارشان گذاشته و سپس با استناد به همان برگه ها آن ها را دستگیر کرده اند.

سازمان ملل نیز پیشتر در گزارشی با بیان اینکه ارتش میانمار «با هدف نسل کشی» اقدام به قتل عام و تجاوز گروهی به مسلمانان روهینگیا کرده، برای اولین بار خواستار محاکمه سران ارتش این کشور به جرم نسل کشی شد.

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت این کشور نیز خواسته است که تحریم های جدیدی علیه سران ارتش و نیروهای امنیتی میانمار اعمال کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، نزدیک به 700 هزار نفر روهینگیایی از اواخر اوت 2017 (شهریور96) پس از شدت یافتن سرکوب نظامیان این کشور از میانمار به بنگلادش گریختند.

این افراد اکنون در یک نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سختی قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها