ارتش سودان برای سرکوب معترضان وارد عمل شد

ارتش سودان برای سرکوب معترضان وارد عمل شد
شنبه 1 دی 1397 - 06:51

ارتش برای مقابله با اعتراضات مردمی در بسیاری از شهرهای بزرگ سودان از جمله خارطوم پایتخت مستقر شد.

العالم - سودان

از چند روز قبل خشم و نارضایتی مردم از زندگی گران و بالاخص کمبود نان و گرانی آن، سراسر سودان را در بر گرفته است. روز پنجشنبه در درگیری های میان پلیس و مردم غیرنظامی در سودان دستکم هشت نفر جان باختند.

شبکه فرانس 24 با پخش تصاویر آتش سوزی و درگیری گزارش داد: خودروها در برابر ساختمانی که به آن آسیب زیادی وارد شده است در آتش می سوزند. ساختمان آسیب دیده مقر حزب حاکم رئیس جمهور عمر البشیر است. تظاهرات علیه گرانی زندگی بسیاری از شهرهای سودان را در بر گرفته است.

در آتبارا که شهری در حدود صد کیلومتری شمال خارطوم است، هزاران نفر در روز پنجشنبه تظاهرات کردند. اعتراضات بسیاری از شهرهای کشور را در بر گرفته است که از آن جمله باید به خارطوم پایتخت، دونگولا در شمال و الغدارف در شرق اشاره کرد.

اعتراضات با درگیری های متعدد میان پلیس و مردم همراه شد که عده ای در این درگیری ها جان باختند. اعتراضات از روز سه شنبه با اعلام افزایش سه برابری قیمت نان (از دو سنت یورو به شش سنت یورو حدود هفتصد تومان) از سوی دولت سودان آغاز شد.

یک خانم سودانی گفت: همه چیز گران شده است. نمی دانیم چه اتفاق می افتد. گفته می شود که یک بمب ساعتی در کشور داریم و نمی دانیم که چه وقت کشور منفجر می شود.

بنا بر این گزارش از سه هفته قبل کمبود نان در کشور مشاهده می شود. هزینه های زندگی زیاد شده و تورم به هفتاد درصد رسیده است. مشکلات اقتصادی کشور تا اندازه زیادی ناشی از تجزیه سودان در سال 2011 است.

با تشکیل کشور جدید سودان جنوبی و واگذاری میادین اصلی نفت و گاز به جنوبی ها، خارطوم از سه چهارم درآمدش محروم شد. سودان که روزگاری یک کشور کشاورزی بزرگ بود اکنون هر ساله باید میلیون ها تن غلات و محصولات کشاورزی وارد کند. عمده زمین های حاصلخیز برای کشاورزی نیز در جنوب قرار گرفته است.

در ژانویه گذشته تظاهرات اعتراض آمیز مشابه به شکل خشونت باری توسط مقامات سرکوب شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها