استمرار اعتراضات در پایتخت سودان

استمرار اعتراضات در پایتخت سودان
شنبه 1 دی 1397 - 12:20

معترضان سودانی دیشب نیز در «شارع النیل» طولانی‌ترین خیابان شهر خارطوم پایتخت این کشور، در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی تجمع کردند.

العالم - آفریقا

ده‌ها نفر از معترضان سودانی دیشب با برگزاری تظاهراتی در خیابان «النیل» این خیابان را مسدود کردند.

معترضان با آتش زدن لاستیک‌های خودروها مانع تردد خودروهای عبوری از خیابان النیل شدند.

خیابان معروف النیل طولانی‌ترین خیابان خارطوم است که این شهر و شهر ام درمان را به یکدیگر وصل می‌کند.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نیروهای پلیس سودان نیز برای متفرق کردن معترضان به استفاده از گاز اشک‌آور روی آوردند در حالی‌که طی چند روز گذشته از آغاز تظاهرات تا کنون هشت نفر کشته شده‌اند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد که محله‌های ود نوباوی و الواحه در ام درمان و جبره، الصحافه، بری، الرمیله و ضاحیه الکلاکله در خارطوم شاهد تظاهرات مردمی بود.

از چند روز گذشته اعتراضات مردمی علیه گرانی و اوضاع نابسامان اقتصادی در سودان ادامه دارد و در همین ارتباط سخنگوی دولت سودان روز جمعه (دیروز) به برخورد قاطعانه با معترضانی که به اموال عمومی خسارت وارد می‌کنند، تهدید کرد.

وزارت آموزش و پرورش سودان نیز روز جمعه (دیروز) اعلام کرد که تمامی مدارس دولتی و غیر دولتی از روز یکشنبه این هفته تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، برخی مبلغان دینی نیز در شبکه‌های اجتماعی اعضای حزب حاکم «کنگره ملی» و جنبش اسلامی را به پیوستن به مردم و درخواست کناره‌گیری «عمر البشیر» رئیس‌جمهور از قدرت، دعوت کردند.

«محمد هاشم الحکیم» از مبلغان دینی با انتشار یک قطعه فیلم در شبکه‌های اجتماعی از اعضای حزب حاکم خواست تا به خیابان‌ها آمده و برکناری البشیر را خواستار شوند.

«عبدالحی یوسف» دیگر مبلغ دینی به نیروهای دولتی سودان درباره ریختن خون مردم هشدار داد و از رجال دولتی نیز خواست تا در پرتو ثابت شدن شکست دولت، از کرسی و مناصب خود دست بردارند.

فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی

در حالی‌که انتظار می‌رود اعتراضات در سودان همچنان ادامه داشته باشد دولت این کشور شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام را مسدود کرده است.

این تصمیم دولت پس از آن اتخاذ شد که البشیر، «یحیی عبدالله» مدیر کل مخابرات این کشور را برکنار و سرلشگر بازنشسته «مصطفی عبدالحفیظ» را به عنوان جانشین وی تعیین کرده است.

سفارت آمریکا در سودان نیز به شهروندان خود درباره سفر به سودان و آغاز مجدد اعتراضات مردمی در خارطوم و ام درمان هشدار داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها