تحلیل روز/

پاریس، عقب گرد!

پاریس، عقب گرد!
سه شنبه 4 دی 1397 - 12:20

علیرغم تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از سوریه ، برخی منابع از ورود  کاروانی وابسته به گروه ائتلاف بین المللی متشکل از 75 کامیون حامل  تجهیزات لجستیکی  و سوخت هواپیما از منطقه کردستان عراق به شمال شرق سوریه خبر دادند.

العالم - سوریه

این کاروان در منطقه هجین دیرالزور استقرار یافت و احتمال دارد این تجهیزات برای تاسیس پایگاه نظامی جدیدی در منطقه هجین باشد که ائتلاف بین المللی در صدد آن است.

اسرای داعش؛ شاید تنها برگ برنده و البته نه به اندازه کافی کارآمد شبه نظامیان قسد برای دفع خطرات احتمالی ناشی از خروج آمریکا و جلب تایید اروپا باشد.

برخی منابع فرماندهی قسد از تصمیم خود مبنی بر بررسی آزادی افرادی خبر دادند که به وابستگی به داعش متهم هستند از 7 هزار زندانی؛ 4 هزار سوری، 3200 زندانی نیز خارجی هستند و 1100 نفر از 31 ملیت و بقیه نیز زنان و کودکانی با 44 ملیت دیگر هستند.

قسد تهدید کرده اسرا را در مرزهای ترکیه رها می کند، کشورهای اروپایی نیز این تهدیدات را جدی گرفتند این در حالی است که پیش از این از تحویل گرفتن شهروندان زندانی خود که به عنوان نمونه بیش از 300 نفر آنان فرانسوی هستند، سرباز زده بودند.

گفتنی است همین مساله یکی از دلائل سفر ناگهانی هیات شورای دموکراتیک سوریه متشکل از ریاض درار، رئیس مشترک این شورا و الهام احمد، رئیس هیئت اجرایی این شورا به فرانسه بود.

این در حالی است که شورای دموکراتیک سوریه در صدد یافتن جایگزین هایی برای واشنگتن جهت حمایت از خود است.

این شورا به دنبال تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهایش ، به خاطر نقش پررنگ تر فرانسه در سوریه به این کشور تکیه کرده و از پاریس خواسته برای برقراری تحریم هوایی در منطقه کمکش کند.

"ناتالی لوازو" وزیر امور اروپایی در دولت فرانسه، از پایبندی بر حضور نظامی فرانسه در سوریه خبر داده است این در حالی است که ناظران معتقدند پاریس از واشنگتن که در تحقق ماموریت خود ناکام مانده، ناتوان تر است.

خروج نیروهای امریکایی از سوریه؛ شاید به معنای پایان نقش گروه موسوم به " ائتلاف بین المللی" در سوریه نباشد زیرا انگلیس از پایبندی خود بر همکاری با ائتلاف بین المللی برای از بین بردن داعش خبرداده است، اما مساله اجتناب ناپذیر این است که همه سناریوها پس از اعلام خروج امریکا؛ به تضعیف نقش شریک فرضی داخلی آن یعنی شبه نظامیان " نیروهای دموکراتیک سوریه" و به ویژه تضعیف "یگان های حفاظت خلق" سوریه منجر می شود.

یک منبع نظامی سوری نیز گفت : برخی نیروهای نظامی در حال حرکت از منطقه مرکزی کشور به سوی سواحل جنوبی رود فرات به ویژه منطقه الصالحیه نزدیک البوکمال هستند.

وی این حرکت ها را زمینه ای برای انجام عملیات نظامی علیه گروهها و افراد باقیمانده داعش در این منطقه دانست.

نیروهای ائتلاف بین الملل و نیروهای مورد حمایت آن موسوم به قسد، به موازات هم در شهر منبج شرق حلب در شمال سوریه، به حالت آماده باش درآمدند و همزمان نیز ارتش ،استحکاماتی به این منطقه ارسال کرد.

در اینجا طرف های مخالف که خروج آمریکا از سوریه را خنجر از پشت تلقی کردند اکنون دیگر باید از توسل به قسد وگروههایی از این دست درشمال شرقی سوریه دست بکشند.

با توجه به خطراتی که در جبهه شمال با طول صدها کیلومتری وجود دارد و نظر به حقائق اجتناب ناپذیر باید با بازنگری سریع با حاکمیت سوریه موافقت شود بنابراین هر گامی به سوی طرفی غیر از دولت سوریه ، گامی به عقب خواهد بود.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها