نمايشی بنام دادگاه محاکمه قاتلان خاشقچی

نمايشی بنام دادگاه محاکمه قاتلان خاشقچی
پنج‌شنبه 13 دی 1397 - 15:26

خبر:

اولین جلسه محاکمه متهمان به قتل خاشقچی امروز برگزار شد در این جلسه به 11 متهم تفهیم اتهام شد و از آنها خواسته شد تا خود را برای پاسخگویی در مقابل اتهامات آماده کنند.

تحلیل:

- همزمانی برگزاری این جلسه با دومین سالگرد اعدام شیخ نمر و با موضوع رسیدگی به پرونده قتل خاشقچی تلاشی است برای قانونی جلوه دادن نظام سعودی و تطهیر چهره این نظام از آنچه حاکمیت استبداد و دیکتاتوری بر این کشور خوانده می‌شود.

- رای دادستانی سعودی مبنی بر معرفی 5 متهم اصلی قتل خاشقچی و 6 متهم فرعی در حالی در دادگاه امروز مورد بررسی قرار گرفته است که همانطور که انتظار میرفت هیچ اشارهای به نقش مستقیم بن سلمان در این ماجرا نشده است. افکار عمومی فراموش نکرده است که بن سلمان در ابتدا منکر هر گونه اطلاعی از این قتل شد اما بالاخره مجبور به پذیرش آن گردید و البته در سایه حمایت تمام قد ترامپ با معرفی همکاران و دستیارانش در این توطئه آنان را گروهی خودسر معرفی کرد و پای خود را از پرونده بیرون کشید.

- قربانی اصلی این پرونده نه این 11 نفر که در واقع "عادل الجبیر" بود که به بزعم آشنایان به مسائل سعودی نتوانست آنچنان که از او انتظار می‌رفت چهره بن سلمان را در ماجرای "امریت در قتل خاشقچی" تطهیر کند.

- واقعیت آن است که این دادگاه اینک و پس ازگذشت 3 ماه از قتل خاشقچی در شرایطی برگزار می‌شود که مسائلی چون نشست سوئد برای حل مساله یمن از یکسو و اعلام خبر خروج آمریکا ازدیگر سوحساسیت افکار عمومی را نسبت به آن بمیزان قابل ملاحظه ای کاهش داده و افزون بر آن مشخص شده است که در خلال این مدت بن سلمان تمام تلاش خود را برای تطمیع برخی از کشورهای غربی مدعی پیگیری پرونده بکار گرفته و البته موفقیت‌هایی هم حاصل کرده است. دو روز پیش اعلام شد بلافاصله پس از ماجرای قتل خاشقچی، قرارداد تسلیحاتی سنگینی میان بریتانیا و عربستان منعقد شده است. باید منتظر ماند و دید چه قراردادهایی با چه کشورهایی و با چه مبلغی در فترت زمانی مورد بحث رسانه ای خواهند شد.

-در حالی که عربستان با کمک آمریکا توانست در سایه خرید زمان از قرار گرفتن اسم "بن سلمان" در لیست متهمان قتل خاشقچی جلوگیری کند حالا اصرار دارد که دولت ترکیه مستندات خود در خصوص قتل را ارائه دهد، این یعنی آنکه سرنوشت دادگاه جدید و 11 متهم آن نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قراردارد و معلوم نیست دادگاه امروز و دادگاه‌های بعدی از چه میزان از جدیت در رسیدگی به این پرونده برخوردار باشند.

پربیننده ترین خبرها