تشکیل دولت اسلامی، اختلاف در حلب و بر باد رفتن آروزهای قطر

تشکیل دولت اسلامی، اختلاف در حلب و بر باد رفتن آروزهای قطر
سه شنبه 30 آبان 1391 - 08:55

اختلافات گسترده ميان مخالفان سوري در حلب همه تلاش‌هاي قطر در حمايت از مخالفان سوريه را بر باد داد.

به گزارش العالم به نقل از عربی پرس، عليرغم تلاش قطر براي كاستن از اختلافات مخالفان دولت سوريه از طريق برگزاري نشست دوحه، اين نشست بيش از پيش به اختلافات و تفرقه ميان مخالفان دامن زد.

 بر اساس این گزارش، اولين اشتباه و لغزش ائتلاف ملي مخالف سوريه به رياست شيخ معاذ خطيب اين بود كه جبهه النصره، گردان‌هاي آزادگان شام، توحيد، آزادگان سوريه، گردان اسلامي الشهباء، جنبش اسلامي فجر، گردان درع الامه، عندان، گردان‌هاي الاسلام، ارتش محمد، النصر، الباز، سلطان محمد و گردان درع الاسلام، ائتلاف جديد مخالفان را به رسميت نشناختند و به مبارزه خود براي ايجاد دولت اسلامي در سوريه ادامه دادند.

اين در حالي است كه خطيب به نظرات متفاوت برخي مخالفان اشاره كرد وگفت: بسياري از گروههايي كه اين بيانيه را امضا كردند در گذشته نظر مخالفي داشتند و در پايان اين مردم ما هستند كه آينده خود را تعيين مي‌كنند و هيچ كس نمي‌تواند با زور دولت اسلامي را تحميل كند.

در مقابل نيز شوراي فرماندهي انقلاب حلب ، نسبت به مخالفت اين گردانها با ائتلاف ملي ، موضع منفي اتخاذ كرد.

شايان ذكراست گردانهاي خواهان تشكيل دولت اسلامي ، خود بيشترين تحركات نظامي  شهر حلب و ريف حلب و ديگر امور نظامي را برعهده دارند.

در همين خصوص شوراي عمومي فرماندهي انقلاب در حلب با صدور بيانيه اي اعلام كرد:

 

به نام خدا

همانا اعلام تشكيل دولتي اسلامي توسط برخي گروه‌هاي مبارز حلب و مخالفت با به رسميت شناختن ائتلاف ملي گروه‌هاي انقلابي و مخالفان سوري تصميمي متناقض با اصول انقلابي است كه مردم بزرگ سوريه از آغاز شراره‌هاي انقلاب مبارك براي آن جان خود را فدا كردند .

در اين بيانيه آمده ما به عنوان شوراي فرماندهي انقلاب حلب معتقديم مخالفت با به رسميت شناختن ائتلاف مخالفان؛ اقدام عجولانه‌اي بود كه به بازنگري نيازمند است، زيرا مانعي براي متحد شدن گروه‌هاي انقلابي و سد راهي برای رسيدن آنها به هدف ارزشمندشان يعني سرنگون كردن رژيم جنايتكار و ايجاد دولت آزادي ،عدالت و برابري است.

 

اين بيانيه مخالفت اين گردان‌ها با به رسميت شناختن ائتلاف مخالفان را با اهداف مردم انقلابي كه با سينه‌هاي عريان در برابر كشتار رژيم اسد ايستادند و جان و مال خود را براي دفاع از كرامت و آزادي خود فدا كردند، متناقض دانست.

در اين بيانيه آمده ما به عنوان شوراي فرماندهي انقلاب حلب معتقديم  ساختار دولت بعدي بايد از طريق صندوق‌هاي راي آزاد و نه قدرت سلاح تعيين شود و بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه ما به عنوان انقلابي‌ها در طول انقلاب شعار الله اكبر و ديگر شعارهاي اسلامي سر داديم و انتخاب؛ يكي از روشهاي شوراست كه تعارضي با شريعت اسلامي ندارد.

 در پايان نيز اميدواريم امضا كنندگاني كه مخالفت خود را با ائتلاف مخالفان اعلام داشتند، در تصميم خود بازنگري كرده و منافع عمومي انقلاب را در نظر داشته باشند و تاكيد داريم تاييد شوراي فرماندهي انقلاب به عنوان فرماندهي انقلاب حلب از ائتلاف ملي گروه‌هاي انقلابي و مخالفان سوري؛ گامي مهم براي يكپارچه كردن گروه‌هاي انقلابي است...

گفتنی است که کشورهای حامی دولت تشکیل شده در دوحه، تنها در حوزه سیاسی گروه‌های مخالف خارجی گام برداشته و هیچ کنترلی بر گروه‌های شورشی مسلح و تروریست‌های القاعده ندارند، از این‌رو جریان‌های مسلح حساب خود را با حساب جریان‌های سیاسی خارجی جدا دانسته و آنها را تقریباً هیچ‌کاره ارزیابی می‌کنند.

حال باید دید با توجه به این رویکرد، آیا کشورهای عربی و اروپایی می‌توانند به دولت دوحه کار کرده و آن را به سرانجامی برسانند، یا اینکه این ائتلاف نیز به سرنوشت شورای استانبول دچار خواهد شد. 

پربیننده ترین خبرها