وقتي شاهان رو به زوال، به هم نان قرض مي دهند

وقتي شاهان رو به زوال، به هم نان قرض مي دهند
سه شنبه 7 آذر 1391 - 18:58

مركز سلطنتي- اسلامي مطالعات راهبردي اردن در فهرست 500 نفري شخصيتهاي تاثيرگذار جهان اسلام در سال 2012 ميلادي نام عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان را در صدر قرار داد.

به گزارش دوشنبه پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم، بنا بر اعلام مركز سلطنتي اردن، اين انتخاب بر اساس معيارهايي چون خدمت به مسلمانان، مسائل اسلامي، محبوبيت آنها در جوامع اسلامي، شركت در فعاليتهاي خيريه، حمايت از علم و علما، سهيم شدن در نشر فرهنگ و آگاهي در ميان ملت هاي مسلمان است.
به گفته اين مركز از جمله علل انتخاب عبدالله بن عبدالعزیز ، "خدمات وي به مدينه و مكه" عنوان شده، كه قبله يك و نيم ميليارد مسلمان است و سالانه سه ميليون مسلمان براي حج تمتع و 10 ميليون نفر براي حج عمره به آنجا مي روند.
مركز سلطنتي اردن مدعی شد: ملك عبدالله پرچمدار بزرگترين فعاليتهاي دعوت اسلامي و تقويت منش "سلفي" اسلامي است، با تعصب و فساد در داخل مبارزه كرده، وضعيت آموزشي، حقوق زن و وضعيت قوه قضاييه كشورش را بهبود بخشيده است (!).
از نگاه مركز سلطنتي اردن، ديگر خدمات پادشاه عربستان عبارتند از: اعطاي بورس تحصيلي به بيش از 130 هزار دانشجو، ايجاد مركز گفت و گوي اديان و فرهنگها در وين، اعطاي حق راي به زنان در انتخابات شهرداري ها در سال 2015، صرف بيش از 60 ميليارد دلار براي مسكن و اشتغال، تعيين 800 دلار به عنوان حداقل حقوق ماهانه، افتتاح بزرگترين دانشگاه زنان، اعطاي 10 ميليارد دلار به دانشگاه علوم و فناوري ملك عبدالله، اعطاي صدها ميليون دلار كمك مالي و نقدي به مناطق مصيبت ديده جهان.
تمجيد مركز سلطنتي اردن از شاه عربستان درحالي است كه در حكومت آل سعود زنان از بسياري از حقوق خود محروم هستند و همواره هر گونه تظاهرات و اعتراض به حكومت غير دموكراتيك در اين كشور به شدت سركوب مي شود. از طرفی، "ترویج گرایش سلفی" که از جمله دلایل صدرنشینی پادشاه عربستان در این فهرست عنوان شده، در واقع گسترش رویکرد تکفیری در جهان اسلام است که روزانه ده ها نفر را در عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی با تکیه بر اختلافات مذهبی به خاک و خون می کشد.
این قبیل تعارفات میان دو پادشاه عرب در حالی رد و بدل می شود که در اردن نيز اعتراض ها به وضعيت موجود افزايش يافته و با وجود سركوب معترضان مردم در امان، پايتخت اين كشور، شعار سرنگوني رژيم حاكم و بركناري شاه اردن، هر روز به گوش می رسد. مردم اردن خواستار آزادي و برقراري حكومت دموكراتيك و سرنگوني ديكتاتوري هستند. 
 
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها