تحلیل روز/

تضادها و منافع

تضادها و منافع
سه شنبه 25 دی 1397 - 11:29

"احمد الجربا"، رئیس جریان موسوم به "الغد السوری" به تازگی با سفر به بغداد با مقامات عراقی دیدار کرد؛ هدف از این دیدار، جلب میانجی گری مقامات عراقی بین او و دمشق بود.

العالم - سوریه

به تازگی احمد الجربا هم به صف طولانی افراد و گروه ها و طیف هایی پیوسته است که هر یک بنا به دلایلی مایل به مذاکره با دولت سوریه هستند.

جربا در دیدار با مقامات عراقی گفت که آماده است به منظور دیدار با مقامات دولت سوریه هیئتی را به دمشق بفرستد. وی اعلام کرد که حاضر است پس از خروج نیروی های آمریکایی، در کنار نیروهای عشایر زیر پرچم سوریه در مناطق عرب نشین بجنگد. پیش از جربا، گروه ها و شخصیت های متعددی که پیش از این از نام سوریه جدا شده بودند، خواستار بازگشت و حتی عذرخواهی به دلیل ضرر و زیان هایی که به کشورشان وارد کرده اند، شده اند. برخی از آنها با میانجی گری ایران و روسیه به دمشق بازگشته اند.

این موضوع به دلیل آنکه خوشآیند جنگ طلبان و علاقمندان به ادامه جنگ در سوریه نبوده، مورد بررسی قرار نگرفته است. اما به هر حال هر گامی که در این مسیر برداشته شود و هر گونه ابراز پشیمانی یا عذرخواهی از جانب هر کسی یا گروه که باشد، اقدامی پسندیده است و مورد استقبال قرار می گیرد؛ بدیهی است که در این میان بازگشت فرزندان گمراه سوریه در درجه اول اهمیت قرار می گیرد.

به هر حال هر کسی که در صدد اصلاح مسیر و جبران اشتباهات گذشته خود است، باید قبل از هر چیز در رویکرد جدید خود صادق باشد به خصوص که دمشق هرگز راه بازگشت را به روی هیچ فرد و گروهی از سوری ها نبسته است حتی کسانی که از پشت به این کشور خنجر زده و در طول مدت بحران به آن آسیب زده اند.

درست است که فرهنگ آشتی همواره از ابتدا به عنوان یک گزینه مطرح بوده است اما باید چارچوب مشخصی داشته باشد از جمله اینکه وقتی کسی که در لحظه حساس و وقتی وطنش به او احتیاج دارد، به کشورش پشت کرده و حتی علیه آن دست به توطئه زده است، مهمترین نکته در مورد بازگشت چنین شخصی، این است که منافع ملی باید مبنای صدور حکم عفو و بخشایش وی باشد و مهمتر از آن، رعایت حال کسانی است که در شرایط حساس و سرنوشت ساز، ایستادگی کرده و از وطن خود دفاع کرده اند؛ فرهنگ بخشایش و آشتی نباید به روحیه چنین مدافعان راستینی لطمه بزند.

با از بین رفتن موانع موجود و شکست گمانه زنی ها درباره سقوط نظام سوریه، کشورهای عربی تمایل زیادی به از سرگیری روابط دیپلماتیک با این کشور دارند.

پس از عمر البشیر رئیس جمهور سودان، دومین رئیس جمهور عربی که به سوریه سفر می کند چه کسی خواهد بود...

اکنون بحث درباره ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و نیز هماهنگی الجزایر و تونس برای دعوت از سوریه برای شرکت در کنفرانس سران اتحادیه عرب و پیش از آن، طرح پیشنهاد لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب مطرح است که تمام این رفتارها ناشی از پیروزی های میدانی سوریه و عدم معامله بر سر حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است. از این گذشته دولت سوریه نگرش واقع بینانه ای از آینده جنگ در این کشور داشت.

در مورد بازگشت سفرای خارجی نیز، معاون وزارت خارجه سوریه اعلام کرده است که کشورش از بازگشایی سفارت خانه های کشورهای عربی و غیر عربی در دمشق استقبال می کند با این حال به هیچ کشوری در این خصوص التماس نمی کند.

وی افزود: کشورهایی که خودسرانه سفارت خانه هایشان را بستند اما اکنون قصد دارند سیاست های خود را در قبال تروریسم و حمایت از آن تغییر دهند، ما از بازگشت آنها استقبال می کنیم اما در این خصوص به کسی التماس نمی کنیم.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها