توکیو بدنبال ایجاد مکانیسم پرداخت پول نفت ایران به دور از تحریم

توکیو بدنبال ایجاد مکانیسم پرداخت پول نفت ایران به دور از تحریم
سه شنبه 25 دی 1397 - 16:03

عضو ارشد اندیشکده مرکز اقتصاد انرژی ژاپن در یادداشتی که در تارنمای اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شد؛ نوشت: ژاپن سعی در ایجاد یک مکانیسم پرداخت پولی نفت ایران بدون نقض تحریم های آمریکا دارد.

العالم ـ آسیا

"ساچی ساکاناشی" افزود : ژاپن هنوز هم تلاش خود را برای نجات برجام انجام می دهد زیرا بیم آن دارد فروپاشی برجام، موجب تشدید بی ثباتی در منطقه خلیج فارس شود.
وی در این یادداشت خاطرنشان کرد: در حالی که کشورهای اروپایی در حال تلاش سخت برای راه اندازی یک سازوکار ویژه مالی برای ادامه تجارت محدود با ایران هستند، بدون شک راه اندازی چنین مکانیسمی برای ژاپن هم نمی تواند چندان آسان باشد.
'در نهایت باید تاکید کرد افزایش فشار واشنگتن برای 'تسلیم ایران'، به ثبات منطقه آسیب خواهد رساند، که به وضوح علیه منافع ملی ژاپن برای تامین یک منبع انرژی پایدار است.'
در این یادداشت که با عنوان 'ژاپن می کوشد علیرغم تحریم های آمریکا واردات نفت از ایران را ادامه دهد' منتشر شده ؛ آمده است: سیاست انرژی ژاپن در 4 دهه گذشته در قبال ایران تلاش برای استقلال از آمریکا بوده است و ژاپن هیچگاه به ایران به دیده یک تهدید امنیتی ننگریسته است.
این عضو اندیشکده مرکز اقتصاد انرژی ژاپن می افزاید: افزایش فشار واشنگتن برای 'تسلیم ایران'، به ثبات منطقه آسیب می زند، که به وضوح علیه منافع ملی ژاپن برای تامین یک منبع انرژی پایدار است.
وی افزود: سیاست انرژی ژاپن نسبت به ایران چهار دهه است که در تلاش برای استقلال از ایالات متحده است. اما حتی زمانی که ژاپن سعی در پیروی از سیاست انرژی خود در قبال ایران داشت، ایالات متحده حرف آخر را می زد. از دیدگاه ژاپن، موضع آمریکا نسبت به روابط انرژی ژاپن و ایران از زمان انقلاب 57 به تدریج تشدید شده است.
در ادامه یادداشت منتشر شده، می خوانیم؛ به عنوان مثال، در اوایل دهه هشتاد، واشنگتن کاملا مخالف روابط نزدیک توکیو با تهران نبود. در اواخر سال 1980، حتی زمانی که ایران کارکنان سفارت ایالات متحده را در تهران به گروگان گرفت، ژاپن واردات نفت ایران را ادامه داد. این واردات از سوی ژاپن و برخی کشورهای اروپایی علیرغم هشدارهای آمریکا مبنی بر این که درآمد نفتی ایران می تواند به تهران در نبرد با بغداد کمک کند، ادامه داشت.
با این حال، این روزها، آمریکا راه را برای ورود نفت ایران به ژاپن دشوارتر کرده است. ژاپن تقریبا تمام نفت مورد نیاز خود را وارد می کند و به لحاظ تاریخی، ایران همواره یک تامین کننده مهم و پایدار نفت برای ژاپن بوده است.
در سال 1953 رویدادهای مهمی برای صنعت نفت ایران رخ داد؛ زمانی که ایران تحت محاصره انگلیس برای ملی کردن نفت خود بود، ژاپن شروع به واردات مستقیم نفت از ایران کرد و تحریم بریتانیا را نادیده گرفت و نقطه عطفی در تاریخ واردات نفت ژاپن از کشورهای تولید کننده رقم زد.
ژاپن در گذشته به تولید کنندگان اصلی نفت متکی بود که به قیمت گزافی برایش تمام می شد اما واردات نفت از ایران توسط ژاپن مورد استقبال قرار گرفت.
حتی وقتی واردات نفت از ایران به دلیل تحریم های چند جانبه علیه ایران بر سر برنامه گسترش هسته ای آن در سال 2012 دشوار شد، دولت ژاپن یک طرح بیمه مستقل برای نفتکش های ایرانی در راستای تسهیل واردات ایجاد کرد.
این طرح درست قبل از اینکه شرکت های بیمه بازنشستگی اروپا دست از بیمه نفتکش های ایرانی بردارند، آغاز به کار کرد. این بیمه ویژه مستقل هنوز در حال اجرا است.
با این حال، لازم است یک مکانیسم پرداخت برای پول نفت ایران برای جلوگیری از تحریم های آمریکا، که ماه نوامبر گذشته مجددا اعمال شد، ایجاد شود.
تحریم های شدید ایالات متحده علیه ایران همه موسسات مالی ایران را هدف قرار داده و این امر تجارت با ایران را دشوار می کند.
تحریم های آمریکا همچنین سرمایه گذاری ژاپن در بخش انرژی ایران را به خطر انداخته است. در سال 2004، ژاپن با وجود مخالفت ایالات متحده، قراردادی برای توسعه میدان نفتی آزادگان ایران امضا کرد.
ژاپن در نهایت و پس از کاهش قابل توجه سهمش از 75 درصد به 10 درصد در سال 2006از این قرارداد در سال 2010 خارج شد. این موضوع پس از آن رخ داد که پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت.
میدان نفتی آزادگان پس از این اتفاق، به دو بخش تقسیم شد و میدان نفتی آزادگان شمال، در حال حاضر توسط شرکت ملی نفت چین توسعه یافته است.
احتمال بازگشت دوباره ژاپن به میدان نفتی آزادگان پس از اجرای برجام در ژانویه 2016 بار دیگر مطرح شد. با این حال، این فرصت دوباره با خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای در ماه مه گذشته از میان رفت. هرچند ژاپن همچنان از معاهده هسته ای به عنوان یک توافقنامه بین المللی در راستای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای حمایت می کند، مانند بسیاری از متحدان اروپائی آمریکا، امیدوار بود که برجام گامی مهم برای صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس باشد.
بیش از 80 درصد نفت ژاپن از این منطقه می آید و از این رو ثبات و امنیت این منطقه برای اقتصاد ژاپن حیاتی است.
اما با تمایل آشکار دولت دونالد ترامپ برای تحریم ایران به دلیل فعالیت های غیر هسته ای، تمایل ژاپن برای برقراری روابط پایدار انرژی با ایران دوباره مورد تهدید قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، اندیشکده شورای آتلانتیک در سال 1961 در واشنگتن دی سی بنیانگذاری شد. تمرکز این اندیشکده بر روابط بین الملل است. این اتاق فکر به منظور همکاری بیشتر آمریکای شمالی با اروپا پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. هم اکنون رئیس هیات مشاوران شورای آتلانتیک 'جان هاتسمن' است.

پربیننده ترین خبرها