یک خبر چند خط تحلیل؛

تغییر غیرمنتظره موضع آمریکا در سوریه/ کدام گروه قربانی می شود؟

تغییر غیرمنتظره موضع آمریکا در سوریه/ کدام گروه قربانی می شود؟
شنبه 29 دی 1397 - 21:07

العالم _ سوریه

خبر:

  • لیندسی گراهام سناتور آمریکایی که در حال حاضر در آنکارا به سر می برد، با بیان اینکه دلایلی آشکار مبنی بر ارتباط یگان های حمایت از ملت کرد با حزب کارگران کردستان وجود دارد، تاکید کرد که می بایست با مشکل یگان های حمایت از ملت کرد به گونه ای تعامل شود که رضایت ترکیه جلب گردد.

تحلیل:

  • سناتور جمهوری خواه آمریکا که شخصیتی تاثیر گذار در مراکز تصمیم گیری آمریکا است، از تحولی جدید در سیاست این کشور در قبال کردهای سوریه خبر می دهد.
  • سفر فوری گراهام به آنکارا برای جمع کردن خرابکاری جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ است. جان بولتون در سفرش به آنکارا گفته بود که عقب نشینی امریکا از سوریه صورت نخواهد گرفت مگر آنکه ترکیه سلامت نیروهای کرد را تضمین کند. اردوغان نیز بلافاصله پاسخ داد که بولتون اشتباه بزرگی مرتکب شده است. اردوغان به رغم درخواست بولتون، از دیدار با وی امتناع کرد؛ اما این بار از گراهام استقبال کرده با او دیدار کرد و این علاوه بر دیدار برخی شخصیت های سیاسی ترکیه مانند وزیر خارجه و وزیر دفاع و وزیر اطلاعات با گراهام است.
  • اظهارات آتشین گراهام علیه یگان های حمایت از ملت کرد به طور آشکار تمایل واشنگتن در ترسیم تفاهمات جدید با آنکارا درخصوص منطقه را نشان می دهد. حتی اگر این تفاهمات به ضرر کردها باشد که آمریکا ادعای همپیمانی با آنها را دارد و شاید آمریکا به ترکیه این فرصت و شانس را بدهد که آنکارا بتواند یک منطقه حائل در مرزهای خود با سوریه ایجاد کند؛ منطقه ای در طول 460 کیلومتری مرزهای سوریه با ترکیه و در عمق 32 کیلومتری که مشتمل بر شهرها و روستاهایی از استانهای حلب و رقه و حسکه است.
  • به نظر می رسد که امریکایی ها کاملا آگاه شدند که پس از نزدیکی میان رهبران کرد و دمشق در پی اعلام عقب نشینی ترامپ از سوریه، کردهای سوریه را به عنوان متحد راهبردی از دست دادند؛ بر این اساس تصمیم گیرندگان آمریکا نزدیکی به آنکارا را برای حفظ منافع آمریکا در منطقه بسیار ضروری می دانند.
  • ناظران همچنین بر این باورند که تغییر مواضع امریکا به سمت آنکارا بیانگر شکست سیاست پیشین آمریکا در منطقه و خروج دست خالی از سوریه است و این امر گراهام را واداشت تا در تلاش برای ایجاد اختلاف و شکاف در روابط ترکیه و روسیه، خود را در آغوش اردوغان بی افکند و از دیدار شخصی پوتین و اردوغان که مسکو برای دستیابی به تفاهمات جدید در شمال سوریه به آن امید بسته و به دنبال شلیک تیرخلاص به طرح آمریکا در منطقه است، پیشی بگیرد.

پربیننده ترین خبرها