دستان خالی خانم نخست‌ وزیر رو شد/ ترزا می: از برگزاری مجدد همه پرسی برگزیت می ترسم

دستان خالی خانم نخست‌ وزیر رو شد/ ترزا می: از برگزاری مجدد همه پرسی برگزیت می ترسم
دوشنبه 1 بهمن 1397 - 22:31

نخست‌وزیر انگلیس عصر دوشنبه با ایراد سخنانی تکراری درباره برگزیت بازهم نتوانست برنامه روشنی برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه دهد.

العالم ـ اروپا

«ترزا می» که بایستی طبق قانون، برنامه جدید دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را بیان می‌کرد، عنوان کرد که دولت همچنان به رایزنی با رهبران احزاب سیاسی ادامه می‌دهد و از اینکه رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولت تاکنون با او دیدار نکرده است ابراز تأسف کرد.
وی تکرار کرد که دولت با برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت مخالف و متعهد است که نتیجه همه‌پرسی اول را اجرا کند. «می» مخالفت خود دراین‌باره را این‌گونه تشریح کرد: می‌ترسم که برگزاری همه‌پرسی مجدد سابقه بدی را ایجاد و مدیریت آن را در کشور سخت‌تر کند، همچنین دست آن‌هایی که به دنبال تجزیه کشور هستند را بازخواهد کرد.
نخست‌ وزیر انگلیس ادامه داد که هنوز مذاکرات به‌ اندازه کافی صورت نگرفته تا برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت توجیه‌پذیر باشد؛ او همچنین پیش‌بینی کرد که این گزینه طرفداران زیادی در داخل کشور ندارد.
«می» در ادامه اظهاراتش، گزارش برخی رسانه‌ها درباره احتمال اصلاح توافقنامه صلح دو ایرلند به‌عنوان جایگزین طرح دولت برای ایرلند شمالی را رد کرد. نشریه دیلی تلگراف دیشب در گزارشی مدعی شد که نخست‌ وزیر انگلیس قصد دارد تا در توافقنامه صلح دو ایرلند موسوم به جمعه نیک تغییراتی ایجاد کند که مطابق با آن، لندن را به عدم بازگشت به 'مرز سخت' بین دو ایرلند متعهد کند. با این‌ حال «ترزا می» در سخنان امروز خود تصریح کرد که هرگز به فکر انجام چنین کاری نبوده است.
وی درعین‌حال عنوان کرد که دولت قصد دارد تا نمایندگانی را از ایرلند شمالی، ولز و اسکاتلند در مرحله بعدی مذاکرات با اتحادیه اروپا شرکت دهد. «می» افزود که دولت به دنبال تشکیل تیم جدیدی از نخبگان سیاسی، تجاری، مالی، امنیتی و مهندسی است تا دیدگاه‌های مختلف در مذاکرات برگزیت مطرح شود.
نخست‌ وزیر انگلیس تصریح کرد: هرچند دولت به دنبال دست‌یابی به توافق با اتحادیه اروپاست اما در این مقطع نمی‌تواند گزینه فاجعه‌بار خروج بی توافق از اتحادیه اروپا را رد کند.
«می» سخنان امروز خود را که فاقد یک‌راه حل اساسی درباره برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا بود این‌گونه به پایان برد که در مذاکرات با اتحادیه اروپا نمایندگان مجلس را بیشتر در جریان قرار خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، راه‌حلی را ارائه دهد که مورد تائید نمایندگان مجلس باشد.
به گزارش ایرنا، «می» در واقع با اظهارات امروز خود به‌گونه‌ای اذعان داشت که دستان او برای رسیدن به توافقنامه جدید با اتحادیه اروپا خالی است و فعلاً برنامه‌ای جز رایزنی و مذاکره با رهبران سیاسی احزاب مختلف ندارد تا اگر به طرح تازه‌ای رسید آن را در توافقنامه برگزیت اعمال کند.
از نگاه ناظران او بار دیگر تلاش خواهد کرد تا توافقنامه قبلی خود را در آستانه مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به رأی پارلمان بگذارد، با این تفاوت که او این بار تلاش خواهد کرد تا با اهرم زمان و بزرگ نمای فاجعه خروج بی توافق از اتحادیه اروپا، موافقت پارلمان را کسب کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها