رنج سوری ها از تحریم انرژی

رنج سوری ها از تحریم انرژی
چهارشنبه 10 بهمن 1397 - 11:15

کاهش شدید تولید نفت در سوریه در هفت سال گذشته خزانه دولت این کشور را از یک محل درآمد بزرگ محروم و فشار بی سابقه ای را بر شهروندان سوری تحمیل کرده است.

العالم - سوریه

شبکه المیادین در گزارشی با عنوان بحران انرژی در سوریه با اعلام این مطلب افزود، علاوه بر این با کاهش تولید مشتقات نفتی، بخش برق و نیرو هم در این سال ها با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم کرده و قیمت کالاها همواره در حال افزایش بوده است.

بیشتر نیروگاه های برق سوریه با استفاده از گاز و مازوت فعالیت می کنند.

با آغاز سال 2019 میلادی هم پیش بینی ها حاکی از آن است که با توجه به تشدید تحریم ها علیه همپیمان سوریه فشارهای اقتصادی نیز به اوج خود برسد.

شرایط بد اقتصادی در کنار کمبود شدید سوخت گازوئیل که در سوریه مازوت گفته می شود و قطع بیش از 12ساعته برق همگی باعث شده تا اعتراضات مردم سوریه از قالب شبکه های اجتماعی خارج و به صحنه واقعیت منتقل شود جایی که مردم در صف های طولانی، جلوی ماشین های توزیع گاز شکایت خود به وضع بد اقتصادی را فریاد می زدند.

شرایط بد روحی مردم در اثر تحمل فشارهای اقتصادی با آغاز سال نو میلادی بدتر هم شده است، زمانی که در 23 ماه ژانویه (3 بهمن) بر اثر جرقه الکتریکی در یک بخاری برقی در منطقه قدیمی دمشق هفت کودک سه تا 13 ساله جان خود را از دست دادند.

این اتفاق همدردی و جریحه دار شدن احساسات مردم سوریه را با خود به همراه داشت.

این حادثه در نوع خود اولین نبوده و مردم بارها و بارها در دیگر مناطق سوریه شاهد آن بوده اند، جرقه الکتریکی در بخاری های برقی که در اثر نبود گاز شهری عامل مرگ بسیاری از سوری هاست.

تاکنون مسئولان سوری پاسخ دقیقی در خصوص این حوادث ارائه نکرده اند جز اینکه به علت عدم ورود کشتی های سوخت رسانی به بندرهای سوریه به دلیل شرایط بد آب و هوایی و تحریم، دولت با شرایط سختی برای تامین سوخت مواجه است.

دلیل دیگر ارائه شده از سوی مسئولان، تحریم صادرات مشتقات نفتی از کشورهای غربی به سوریه است.

البته بسیاری استدلال می کنند که اگر تحریم ها موثر واقع شده پس چرا با وجود ممنوعیت ها در همه سال های گذشته شدت بحران سوخت تا این حد نبوده است.

پیش از این «عماد خمیس» نخست وزیر سوریه با عذرخواهی از ملت مقاوم کشورش که در 8 سال گذشته تمام سختی ها را تحمل کرده اند، گفت: بحران انرژی سوریه در نتیجه فشارهای آمریکا و غرب علیه این کشور است.

وی ممنوعیت ورود کشتی های سوخت رسانی به حریم 40 کیلومتری بندر 'طرطوس' را در سواحل مدیترانه یکی دیگر از عوامل مهم در بحران سوخت سوریه دانست.

«علی غانم» وزیر نفت سوریه هم در گزارش خود به مجلس این کشور در خصوص مشتقات نفتی گفت: ما برای واردات 364 هزار تن گاز و نیز واردات نفت به ارزش یکهزار و 200 میلیارد دلار قراردادهایی با طرف های خارجی در اختیار داریم اما واردات این کالاهی استراتژیک از 15 ماه اکتبر (23 مهر) با مشکلات اساسی رو به رو و در 30 اکتبر (8 آبان) واردات تقریبا به طور کامل قطع شد و نشانه های بحران از ابتدای ماه دسامبر (آذر ماه) در سطح جامعه ظهور و بروز پیدا کرد.

در زمینه تولید برق نیز سوریه روزانه 4 هزار و 100 مگاوات برق تولید می کند در حالی که این کشور برای تامین برق مورد نیاز به مدت 4 ساعت در مقابل 2 ساعت خاموشی برای همه مناطق باید به تولید حداقل 6 هزار مگاوات در روز دست پیدا کند.

این در حالیست که با توجه به روند رو به افزایش آزاد سازی مناطق تحت کنترل تروریست ها در سوریه و آغاز موج سرما، شهروندان سوری به برق بیشتری برای مصارف روزمره خود احتیاج دارند.

بر اساس آمارهای رسمی میزان تولید نفت در سوریه قبل از آغاز بحران در این کشور روزانه 350 هزار بشکه بوده که از این میزان 145 هزار بشکه صادر می شد.

این درحالی است که تولید روزانه نفت این کشور در شرایط کنونی به 24 هزار بشکه در روز رسیده است.

تولید گاز هم از 21 میلیون متر مکعب در روز به 13.5 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

سوریه در حال حاضر حدود 500 هزار بشکه نفت در ماه از ایران وارد می کند.

با توجه به تحولات اخیر و توافق های انجام شده میان کردهای مسلح و دولت سوریه، انتظار می رود دمشق کنترل میادین نفت و گاز در منطقه شرق فرات را به دست بگیرد، جایی که بیشترین منابع زیرزمینی و سوخت های فسیلی سوریه را در بر گرفته و دو میدان 'العمر' و 'التنک' 150 حلقه چاه را در خود جای داده اند.

با وجود تمام مشکلات و آسیب های جدی که در اثر حملات هوایی آمریکا به زیرساخت های نفت و گاز سوریه وارد شده است و غارت منابع نفتی از سوی تروریست ها و فروش آن به برخی طرف های خارجی ، دسترسی دولت مرکزی به مناطق نفت خیز می تواند بخش عمده ای از بحران سوخت در این کشور را حل کرده و زمینه را برای سرمایه گذاری در بخش انرژی سوریه مهیا کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها