تحلیل روز؛

تنها 4 کیلومتر تا حذف کامل داعش در شرق فرات

تنها 4 کیلومتر تا حذف کامل داعش در شرق فرات
جمعه 12 بهمن 1397 - 22:26

می گویند ریشه های داعش به گروه توحید و جهاد بازمی گردد که ابومصعب الزرقاوی در سال 2004 در عراق ایجاد کرد، زرقاوی در سال 2006 از بیعت خود با اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده خبر داد تا زمینه ای برای حضور گروه القاعده درعراق فراهم شود.

العالم - تحلیل روز

در آوریل سال 2013، فایلی صوتی منسوب به ابوبکر بغدادی منتشر شد که جبهه النصره در سوریه را ادامه گروه موسوم به دولت اسلامی عراق می دانست.

وی در این فایل از حذف نام "جبهه النصره" و "دولت اسلامی عراق" و اتحاد آنان با یک نام یعنی "دولت اسلامی در عراق و شام" خبر داد.

اواخر ژوئن 2014 نیز این گروه از اقدام خود مبنی بر ایجاد خلافت اسلامی و انتصاب ابوبکر بغدادی به عنوان خلیفه خبر داد.

این گروه تروریستی همان زمان از حذف نام قدیم خود و اختصار آن به دولت اسلامی، خبر داد.

هم اکنون و پس از سالهای سیطره داعش بر سوریه و عراق، این گروه تروریستی در شرق فرات -- واقع در سوریه -- در منطقه ای 4 کیلومتری نزدیک مرزهای عراق محاصره شده است.

در این شرایط که داعش نفس های آخر خود را می کشد؛ گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) به ناتوانی خود در حمله گسترده به شرق فرات علیه داعش اعتراف کرد! به نظر می رسید اعلام این ناتوانی در نابودی تروریست های داعش با تمایل آمریکا برای بقای تروریست ها و منفعت حاصل از طولانی شدن جنگ در منطقه، گره خورده باشد و زمینه مناسبی برای انتقال گروههای مختلف تروریستها به منطقه جدیدی برای به کارگیری آنان فراهم شود.

اطلاعات گروه های ناظر بر شرایط منطقه نشان می دهد بستر برای انتقال تروریستهای داعش به افغانستان فراهم شده است، انتقال تروریست های داعش به افغانستان نوعی سرمایه گذاری برای آمریکا برای احیای تروریست‌های افراطی داعش در منطقه دیگر و ایجاد جنگی جدید و به دنبال آن افزایش حضور آنها در منطقه است.

اطلاعات میدانی هم چنین از تمایل آمریکایی ها به تحویل گرفتن داعشی ها از قسد خبر می دهد، زیرا آمریکا به نیروهای موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) بر ضرورت تحویل فرماندهان داعشی که خود را تسلیم کرده اند، تاکید کرده است.

اخیرا نیز نیروهای امریکایی وارد شمال شرق سوریه شدند، در ظاهر بنظر می رسد هدف از حضور آنها ایجاد امنیت برای خروج نیروهای این کشور از این منطقه بود، اما در حقیقت ماموریت نیروهای تازه نفس آمریکایی یافتن صیدهای گرانب‌های بیشتری از آخرین گروه داعش است.

برخی منابع میدانی نیز از حضور سرکرده های رده بالای این گروه به ویژه سرکرده های دارای تابعیت عراقی خبر می دهند، که نام ابوبکر بغدادی فرمانده داعشی ها هم در بالای این فهرست به چشم می خورد و شاید این مسئله دلیل تمایل آمریکا برای تحویل گرفتن آنان یا از بین بردن افرادی باشد که تسلیم نمی شوند.

به نظر می رسد آمریکا نمی خواهد آثاری از افردای که اطلاعات کافی از نحوه تشکیل و حمایت از داعش دارند باقی بماند، این کشور تلاش می کند با پنهان کردن سرکرده های این گروه و یا ایجاد رعب در میان آنها راز حمایت های خود از تروریستها و تحمیل جنگی ناعادلانه بر منطقه همیشه سربه‌مهر باقی بماند.

گفتنی است در طول 15 سال ظهور و بروز داعش، هزاران نفر به دست این گروه تروریستی کشته و اسیر شدند بنابراین همه کسانی که در به وجود آمدن داعش نقش داشتند و برای آنان سرمایه گذاری کرده و این گروه را مستقیم یا غیر مستقیم حمایت لجستیکی کردند در جنایت های آنها نقش دارند.

ترامپ مستقیما در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت این کشور را متهم به حمایت از داعش کرد، به جز او سایر مقامات آمریکا نیز تلویحاً به نقش این کشور بر تحمیل داعش بر منطقه اعتراف کردند، مداخله امریکا درعراق و سوریه نیز در واقع راه خلاص و طناب نجاتی برای عناصر داعش به شمار می رود.

همه ناظران معتقدند داعش در همه شرایط، نقش خود را در آشوب افکنی و تخریب و ویرانی به خوبی ایفا کرده است.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها