گاف ترامپ در گفت وگو با سی بی اس/ اهداف پشت پرده آمریکا از تحرکات جدید نظامی درعراق لو رفت

گاف ترامپ در گفت وگو با سی بی اس/ اهداف پشت پرده آمریکا از تحرکات جدید نظامی درعراق لو رفت
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 12:37

درحالی که آمریکا هدف از آرایش جدید نظامی در عراق و افزایش نظامیان خود در این کشور را دفاع از بغداد در برابر خطرات داعش اعلام کرده است، دونالد ترامپ در گفت وگوی اخیر خود با شبکه تلویزیونی سی بی اس اهداف پشت پرده واشنگتن را فاش و هدف از این اقدام را مقابله با ایران عنوان کرد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش نیویورک تایمز، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در گفت وگو با "سی بی اس" افزود: می خواهم قادر به نظارت بر ایران باشم. ما به نظارت ادامه می دهیم و اگر مشکلی وجود داشته باشد، اگر کسی قصد انجام کاری درباره سلاح هسته ای یا کارهای دیگر داشته باشد پیش از اینکه این کار را انجام دهند ما مطلع خواهیم شد.
اظهارات ترامپ در حالی است که آمریکا بدون سر و صدا در حال مذاکره با عراق در هفته های گذشته برای اجازه استقرار صدها تن از کماندوها و نیروهای پشتیبان که اکنون در سوریه فعال هستند بوده تا این نیروها به پایگاه هایی در عراق منتقل شوند و از آنجا به داعش حمله کنند.
در حالی که رئیس جمهوری آمریکا در حال تغییر سیاست درباره سوریه و افغانستان است، رهبران نظامی درصدد حفظ فشار بر این گروه جنگجوی داعش هستند.
اما افسران و دیپلمات های ارشد آمریکا گفتند که اظهارات ترامپ می تواند مذاکرات پیچیده در عراق را تضعیف کند زیرا موجب هراس در میان عراقی ها خواهد شد درباره اینکه انتقال نیروهای آمریکایی به عراق پوششی برای مهار ایران خواهد بود.
این اظهارات به طور بالقوه می تواند موجب تیره شدن روابط با بغداد و تضعیف توانایی آمریکا برای پاسخگویی به بقایای داعش در سوریه شود.
جواد الموسوی عضو پارلمان عراق گفت: اگر آمریکایی ها تلاش کنند نیروهای بیشتری به عراق بیاورند مخالفت ها با آنها افزایش خواهد یافت.
وی افزود: هر چند آمریکایی ها می گویند که برای محافظت از ما در برابر داعش می آیند اما بی اعتمادی به دولت آمریکا وجود دارد. علت اصلی آمدن آنها ضربه زدن به ایران است.
به گزارش نیویورک تایمز، برای حفظ ماموریت نظامی در سوریه با وجود دستور ترامپ برای خروج نیروها از آن کشور، طرحی در پنتاگون مطرح شده که بر طبق آن قرار است از تیم های کوچک نیروهای عملیات ویژه برای حمله به داعش در کنار ادامه حملات هوایی استفاده شود.
به گفته دو مقام آمریکایی، افسران ارشد آمریکایی به تازگی از چندین پایگاه عراق از جمله اربیل و پایگاه هوایی الاسد و نیز پایگاه های کوچکتر در نزدیک مرز سوریه بازدید کردند تا امکان توسعه عملیات کنونی آمریکا با ملحق شدن نیروها از سوریه را بررسی کنند.
یک سیاستمدار کرد عراقی نیز گفت که یک افسر آمریکایی دستکم از یک پایگاه عراق در نزدیکی مرز ایران بازدید کرده است.
"شان رایان" سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در بغداد در یک ایمیلی گفته که هیچ اطلاعاتی درباره این بازدیدها ندارد.
هرگونه ترتیبات جدید برای آرایش نیروهای آمریکایی نیازمند تایید عراق است. ترامپ در جریان دیدار اواخر دسامبر از عراق حمایت خود را از استقرار کماندوهای بیشتر در عراق برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش اعلام کرد.
مقیاس و سرعت خروج نیروها از سوریه یکی از موضوعات مورد بحث در جلسه ژنرال "جوزف ووتل" رئیس فرماندهی مرکزی پنتاگون با فرماندهان ارشد و مشاوران غیرنظامی در دوحه قطر در اواخر ماه ژانویه بود.
بسیاری از جزییات هنوز مشخص نشده اما طبق برنامه ریزی های جاری، مبارزان کرد و عرب مجاز به حفظ سلاحهای آمریکایی برای دفاع از خود خواهند بود. ژنرال ووتل به احتمال زیاد در جلسه استماع روز سه شنبه کمیته خدمات نظامی مجلس سنا آمریکا، با پرسش هایی از سوی قانونگذاران آمریکایی درباره خروج نیروهای آمریکا از سوریه روبرو خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در همین حال چندین جناح در پارلمان عراق قصد دارند طرحی را تصویب کنند که فعالیت نظامی آمریکا در عراق را به شدت محدود خواهد کرد.
این طرح شامل مناطق حضور و طول مدت حضور نیروهای آمریکا خواهد شد. این موضوع احزاب شیعه و به طور خاص حزب تحت رهبری "مقتدا الصدر" را کنار هم می آورد.
اظهارات ترامپ در گفت وگو با سی بی اس تکرار ادعاهای قبلی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه ایران از روح توافق هسته ای تخطی می کند.
ترامپ در اشاره ای آشکار به پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق که اواخر دسامبر از آن بازدید کرد، گفت که آمریکا 'یک پایگاه نظامی گران ساخته شده در عراق دارد که موقعیتی عالی برای نظارت بر مناطق مختلف خاورمیانه ایجاد کرده است.

پربیننده ترین خبرها