درخواست گروه لیما برای قطع حمایت ارتش ونزوئلا از مادورو

درخواست گروه لیما برای قطع حمایت ارتش ونزوئلا از مادورو
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 02:21

کانادا و تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین که در تلاش برای اثرگذاری بر تحولات ونزوئلا، گروه موسوم به لیما را تشکیل داده‌اند، روز دوشنبه در پایان نشست خود در اوتاوا خواستار قطع حمایت ارتش ونزوئلا از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری قانونی این کشور شدند.

العالم-آمریکا

«کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا در این ارتباط گفت که لیما خواستار «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بدون استفاده از زور» است.

وی گفت که در دیدار نمایندگان لیما در اوتاوا پایتخت کانادا، موضوع بازسازی اقتصاد ونزوئلا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این در شرایطی است که اکثر اعضای لیما با به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا، موجب دوقطبی شدن فضای سیاسی و تشدید بحران اقتصادی این کشور شده‌اند.

به نوشته رسانه ها، در نشست اعضای این گروه که روز دوشنبه برگزار شد، نماینده مکزیک در اعتراض به سیاست های اتخاذ شده در قبال تحولات ونزوئلا حضور نداشت.

لیما که متشکل از کشورهای کانادا، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پرو، گویان و سنت لوسیا است، سال 2017 تاسیس و هدف از آن، حل بحران ونزوئلا اعلام شد.

پیشتر «نستور پوپولیزیو» وزیر امور خارجه پرو در تشریح مواضع لیما گفته بود که این گروه مخالف «هرگونه اقدام نظامی» در ونزوئلا است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که گمانه‌زنی‌هایی درخصوص ارسال پنج هزار نیرو از آمریکا به کلمبیا در همسایگی ونزوئلا صورت گرفت.

آمریکا و متحدانش در منطقه با حمایت از گوایدو، در تلاش برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا بوده‌اند.

گوایدو که رئیس مجلس ملی ونزوئلا است، از سوی آمریکا و متحدانش از جمله برخی کشورهای اروپایی، بعنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت شناخته شده است.

این اقدام مداخله‌جویانه، محکومیت دیگر کشورها از جمله چین و روسیه به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را به همراه داشته است.

مادورو که به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا، مورد حمایت ارتش و نیروهای مسلح این کشور قرار دارد، گفته است که تا پایان دوره ریاست جمهوری در سال 2025، از سمتش کناره‌گیری نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها