سفیر آمریکا در بغداد به صف مخالفان ترامپ پیوست

سفیر آمریکا در بغداد به صف مخالفان ترامپ پیوست
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 14:41

سفیر آمریکا در بغداد در آخرین روز ماموریت خود، ضمن رد سخنان اخیر ترامپ در مورد ماموریت ضد ایرانی سربازان این کشور در عراق، عملا به صف مخالفان رئیس جمهوری آمریکا پیوست.

العالم ـ آمریکا

بعد از مخالفت های جدی وزارت دفاع، سازمان سیا و امور خارجه آمریکا با سیاست های خارجی ترامپ، سفیر آمریکا در بغداد نیز امروز سه شنبه ادعای تازه ترامپ درباره ماموریت سربازان آمریکایی در عراق برای زیرنظر گرفتن ایران را تلویحا نادرست اعلام کرد.
«دوگلاس سیلیمان» به مناسبت پایان زودهنگام دوره ماموریتش در عراق که به گفته منابع مطلع تحت فشار ترامپ انجام شده است، با انتشار بیانیه ای، ادعاهای اخیر رییس جمهوری آمریکا در خصوص وظایف نظامیان آمریکا در عراق را به شکل غیر مستقیم تکذیب کرد.
ترامپ دو روز قبل در یک مصاحبه تلویزیونی هدف حضور نظامیان آمریکا در عراق را زیر نظرگرفتن ایران عنوان کرده بود، اما سیلیمان امروز (دوشنبه) به طور تلویحی این ادعاهای ترامپ را رد کرده و گفته است که وظیفه نظامیان آمریکا در عراق آموزش، مشورت نظامی، تامین نیازهای نیروهای امنیتی عراق، دفاع از مرزهای عراق و مبارزه با گروه تروریستی داعش است.
سفیر آمریکا همچنین در واکنش به گمانه زنی های صورت گرفته در خصوص تعداد واقعی نظامیان آمریکا در عراق گفته است که کل سربازان آمریکایی موجود در خاک عراق در حال حاضر پنج هزار نفر هستند.
این نخستین اعتراف یک مقام آمریکایی در این سطح و نخستین اعلام سفارت این کشور در بغداد در خصوص تعداد نیروهای نظامی این کشور در عراق از زمان بازگشت آنان به این کشور در سال 2014 تاکنون به بهانه مبارزه با داعش تلقی می شود.
وی همچنین برخلاف ترامپ، وجود هر گونه پایگاه ویژه نظامی برای سربازان آمریکایی در عراق را در رد کرده و مدعی شده است که پایگاه های نظامی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، نیروهای امنیتی عراق نیز در آنها مشارکت دارند.
براساس متن بیانیه سفیر امریکا در بغداد، «در حال حاضر پنج هزار سرباز آمریکایی با همکاری نیروهای امنیتی عراق در پایگاه های نظامی در امر مشورت (نظامی)، آموزش و تامین نیازهای نیروهای عراق برای تضمین شکست داعش و حفاظت از مرزهای عراق مشارکت دارند.»
به ادعای این دیپلمات بلندپایه آمریکایی، ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش که در برگیرنده 74 کشور و پنج سازمان بین المللی است، تاکنون در آموزش 190 هزار افسر پلیس و سرباز عراقی همکاری داشته است.
به گزارش ایرنا، سیلیمان در نیمه 2016 ماموریت خود را در بغداد به عنوان سفیر آمریکا آغاز کرد اما برخلاف عرف دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا که معمولا سفرای این کشور هر 4 سال یکبار تغییر می یابند، ماموریت سیلیمان در میانه سال سوم و پیش از پایان دوره قانونی اش پایان پیدا کرد.
برخی گزارش های رسانه های آمریکایی و عراقی حاکیست که به دلیل شکست سفیر آمریکا در بغداد در اعمال نظر واشنگتن در تشکیل دولت جدید عراق بعد از انتخابات 22 اردیبهشت ماه گذشته، کاخ سفید تصمیم به تغییر وی گرفته است.
کاخ سفید علاوه بر سفیر آمریکا، پیشتر «برت مک گورک» فرستاده ویژه رییس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش را نیز به همین دلیل پیش از پایان دوره ماموریتش، برکنار کرده بود.
موضوعاتی که سیلیمان در بیانیه تودیع اش به آن در خصوص ماموریت نظامیان آمریکا و تعداد آنها در عراق اشاره کرده، به اعتقاد کارشناسان، نشانه اختلاف نظر جدی سفارت آمریکا در بغداد با سیاست ها و رویکردهای ترامپ نسبت به منطقه خاورمیانه و خصوصا عراق است.
دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید تا به امروز در بین تمامی روسای جمهوری آمریکا که به این پست رسده اند، یکی از پرتنش ترین دوره های ریاست جمهوری را داشته است.
مرکز پژوهشی آمریکایی «بروکینگس» در گزارشی در دسامبر 2017 پیرامون اولین سال ریاست جمهوری ترامپ نوشت که 34 درصد از مسوولان بلندپایه در دولت ترامپ به دلیل اختلاف نظر با رییس جمهوری آمریکا ناچار به استعفا شدند که بالاترین رقم استعفا در بین تمامی روسای جمهوری آمریکا به شمار می رود.
با اضافه شدن دوگلاس سیلیمان سفیر آمریکا در بغداد و «برت مک گورک» فرستاده ویژه رییس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش و پیش از آن وزیر دفاع امریکا، این فهرست استعفا کنندگان در دومین سال حکومت ترامپ بازهم طولانی تر شده است.

پربیننده ترین خبرها