تحلیل روز/

ادلب در انتظار روز قیامت!

ادلب در انتظار روز قیامت!
يکشنبه 21 بهمن 1397 - 14:13

تحلیل های مختلفی درباره سرنوشت ادلب و میزان جدی بودن ترکیه در اجرای توافق سوچی وجود دارد؛ بر اساس توافق سوچی، تروریست ها باید از ادلب خارج شوند اما این شهر اکنون به طور کامل در اشغال تروریست های جبهه النصره، متحدان قدیمی و شاید فعلی ترکیه، است.

العالم - سوریه

تأکید روسیه گاه بر ضرورت اجرای توافقنامه سوچی و گاه بر ضرورت بازگشت حاکمیت همه اراضی سوریه به دولت قانونی این کشور به عنوان هدف نهایی هر توافقنامه ای حکایت از آن دارد که این کشور موضعی اساسی و تغییر ناپذیر درباره این موضوع دارد. این موضع با مواضع دیگر متحد اصلی سوریه یعنی ایران درباره حاکمیت دولت قانونی سوریه بر تمام خاک این کشور کاملا منطبق است البته روسیه بر خلاف ایران مایل است اندکی فضای تحرک بیشتر به ترکیه در سوریه داده شود.

با این حرکت، چنین به نظر می رسد که نوعی زد و بند بین روسیه و ترکیه در جریان است و حتی ممکن است بنا به تصور روسیه، در نهایت اندکی فرصت تحرک البته به طور موقت به ترکیه داده شود. با این اوصاف این سئوال مطرح می شود که ترکیه در سوریه دقیقا به دنبال چیست مخصوصا که قرار است در نهایت از این کشور خارج شود؟!

پاسخ دادن به این سئوال کار ساده ای نیست. چندین پاسخ می توان برای این پرسش در نظر گرفت؛ می توان گفت: شاید ترکیه به واقع انگیزه های انسان دوستانه داشته باشد؛ شاید واقعا نگران سلامت شهروندان سوری در ادلب است و به همین دلیل خواستار توقف عملیات ارتش سوریه برای بازگرداندن ادلب شده است.یا اینکه می توان گفت اردوغان درصدد اشغال مناطق وسیعی از سوریه است تا بتواند با اسکان ترک ها در این منطقه، بافت جمعیتی آن را تغییر دهد و به شمار قابل توجهی از سوری ها هم تابعیت ترکی داده و مثل دوره عثمانی ها، کنترل و اداره این مناطق را به ترک ها بسپارد و نظامیان ترک را در آنجا مستقر کند.

حمله ارتش سوریه از حلب و حماه به ادلب، امکان بازپس گیری نیمی از ادلب را ظرف چند ساعت فراهم می کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد تروریست های موجود در جنوب شرق ادلب چاره ای جز تسلیم یا مرگ ندارند. سایر تروریست های موجود در شرق و غرب ادلب نیز در تیررس و در معرض آتش سنگین ارتش سوریه قرار خواهند گرفت و به ناچار به سمت مرزهای ترکیه خواهند گریخت و این کشور را دچار چالش خواهند کرد. به همین دلیل است که ترکیه اصرار به حضور در این منطقه دارد. بنابراین وقتی که حرف از روز قیامت در این منطقه می زنیم سخن به گزافه نگفته ایم.

در نهایت روز قیامت در ادلب دیر یا زود اتفاق می افتد؛ وقوع آن بستگی به روند حوادث دارد؛ خروج نیروهای آمریکایی، حیله های ترکیه، صبر روسیه، تجربه و خردمندی ایران و پایداری سوریه همه و همه در زمان وقوع این روز قیامت تأثیر دارند.

ترکیه می خواهد بر اساس روند حوادث و سیر تغییرات، سیاست های خود را تنظیم کند. این کشور برای کسب امتیازات بیشتر و بر هم زدن معادله به نفع خود، منتظر فرصت می ماند. ایران خواستار پایان دادن به تعلل و وقت کشی است. روسیه صبر پیشه کرده و تحرکات آمریکایی ها را زیر نظر گرفته است. سوریه به دنبال بازپس گیری خاک خود است و دشمنان را زیر نظر گرفته است و ما منتظریم تا ببینیم روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد فقط امیدواریم بدون اینکه خون بیشتری از ملت سوریه ریخته شود، حق به حق دار برسد.

  • علاء الحلبي

پربیننده ترین خبرها