تحلیل روز/

یمن هفت سال پس از فاجعه ای به نام 'منصور هادی'

یمن هفت سال پس از فاجعه ای به نام 'منصور هادی'
يکشنبه 5 اسفند 1397 - 14:33

21 فوریه سالروز تعیین عبد ربه منصور هادی به ریاست جمهوری  یمن است، اما مردم یمن هفتمین سالروز این مناسبت را بیش از پیش با درد و حسرت و خشم  به یاد آورده و آن را فاجعه و بزرگترین شکست تاریخی می دانند که کشور در گذشته و دوره معاصر شاهد آن بوده است .  

العالم - یمن

انتخاب منصورهادی به عنوان رئیس جمهوری موقت یمن به مدت دو سال توسط عربستان و برخی کشورهای خلیج فارس در چارچوب ابتکار خلیج فارس در واقع برای دور زدن انقلاب مردمی و جوان این کشور بود.

یمنی ها، سناریوی انتخاب هادی برای ریاست جمهوری با حمایت عربستان، قطر و امارات را که از طریق مزدوران و احزاب سیاسی یمن محقق شد ؛ اولین تلاش عربستان برای دور زدن آینده خود می دانند که ابزار خوبی برای حمله به یمن از داخل و تخریب آن و از هم گسستن پیوند های اجتماعی و سیاسی و تبدیل کشور یمن به دولت های کوچکتر و شبه نظامیان قبیله ای و حزبی و مذهبی است.

طرح عربستان در یمن از ابتدا با انتقادهای گسترده انقلابیون مخالف رژیم روبه رو شد که در آرزوی ایجاد وطنی متحد، دموکراتیک و برقراری برابری و عدالت اجتماعی بودند اما حمایت بین المللی به ویژه حمایت آمریکا از طرح عربستان در یمن، اعتراض های مردم یمن را ناکام گذاشت و آرزوی انقلابیون در تغییر سران این رژیم که با هادی به قدرت رسیده و قدرت و ثروت را میان خود تقسیم کرده بودند را بر باد داد.

هادی این مرد ضعیف و سست در راس هرم قدرت؛ ابزاری در دستان عربستان سعودی بود، هیچ کس انتظار نداشت وی این اندازه از خود سوء مدیریت، ناکارآمدی و سستی نشان دهد زیرا در دوره زمامداری وی یمن شاهد عملیات متعدد تروریستی، فساد، سوء مدیریت، سردرگمی، ضعف و درگیری های قبیله ای و داخلی شد و مناطق زیادی به چنگ گروه های تروریستی در جنوب افتاد و سراسر یمن بحرانی شد و تظاهرات و اعتراض ها ادامه یافت و هادی به عنوان ناکام ترین، ضعیف ترین و احمق ترین رهبر یمن در طول تاریخ ظهور کرد.

هادی، با چسبیدن به قدرت و تبدیل به ابزاری در دستان خارجی ها، عاملی برای تخریب سراسر یمن شد و حکومت داری اش را با بزرگترین خیانت به وطنش پایان داد و برای ویران کردن باقیمانده خاک کشورش، پای متجاوزان خارجی را به یمن گشود.

عربستان و امارات در اقدامات تخریبگرانه خود در یمن، به اصطلاح مشروعیت هادی را دستاویز قرار داده و می گویند مدافع مشروعیت وی هستند اما با کمی تامل می توان غیر واقعی بودن آن را دریافت.

هادی نه مشروعیت قانونی دارد و نه مردمی، زیرا از نظر قانون و انتخابات، وی با زور به عنوان رییس جمهوری تعیین شد و سناریوی انتخاباتی که عربستان آن زمان ترتیب داد بزرگترین سناریو و بازی تاریخ بود.

زیرا هادی تنها نامزد این انتخابات بود درحالی که براساس قانون یمن دستکم سه شخص باید برای ریاست جمهوری نامزد شوند. مردم نیز این انتخابات را تحریم و از اجرای این سناریو در چندین استان جلوگیری کردند ،نیروهای مخالف با طرح عربستان در یمن نیز، آن را به رسمیت نشناختند از سوی دیگر مدت ریاست موقت وی دو سال بود در حالی که اکنون 7 سال از ریاست جمهوری وی می گذرد و خنده دار اینکه عربستان و امارات که جنگ گسترده ای را به نام مشروعیت هادی علیه مردم یمن راه انداختند،حتی از ورود هادی به مناطق تحت تسلط خود در جنوب و شرق جلوگیری می کنند.

گفتنی است هادی پیش از حملات، زمانی که با تمدید ریاست جمهوری اش مخالفت شد، کاملا صریح و واضح استعفای خود را اعلام کرد.

الان و با گذشت 7 سال از ناکامی، فساد و سوء مدیریت هادی، افرادی که پیش از این برای یاری هادی برخاسته بودند، امروز خواهان کناره گیری و لغو مشروعیت وی هستند.

بسیاری از فعالان و سیاستمداران هوادار وی در جنگ یمن، معتقدند هادی فقط ابزاری است که از عهده هیچ کاری برنمی آید و آل جابر سفیر عربستان در یمن، برمناطق تحت تسلط آنان در یمن حکومت می کند و مساله مشروعیت و ریاست جمهوری هادی، فقط سرپوشی برای طرح عربستان است.

خانم " توکل کرمان" یکی از فعالان یمنی که ازبزرگترین هواداران هادی بود گفت : مردم یمن باید خیلی سریع به دنبال جایگزینی برای هادی باشند زیرا وی رفته و هرگز باز نخواهد گشت و بودنش خطری برای کشور است.

شماری از فعالان نیزدر برابر هادی شعار" برو " را سر دادند و گفتند ناکامی وی به عمیق شدن بحران ملی و تخریب یمن و تسلیم کردن این کشور به عربستان و امارات که در حال تقسیم بندی کشور و اشغال سواحل و جزایر این کشور هستند منجر شده در حالی که مشروعیت هادی هیچ فایده ای ندارد و وی حتی برای خود نیز نمی تواند کاری کند.

امروز نیز شمار زیادی از فعالان شبکه های اجتماعی، درباره طرح هادی و عربستان برای یمن و دستاوردهایشان در 7 سال حکومت داری سئوالاتی مطرح کردند.

اما هادی و متجاوزان سعودی با ناکامی های وحشتناک خود در هر زمینه ای ، چه دستاوردی می توانند برای یمن داشته باشند؟ و مشروعیت هادی با توجه به کشتار هزاران یمنی و بروز بزرگترین بحران انسانی جهان، چه فایده ای دارد؟ و آیا باید به خاطر هادی و مشروعیتش این همه یمنی کشته شوند و این جنگ برای به مدت 4 سال ادامه یابد ؟

بنابراین اگر هادی نتوانست برای مزدوران و شهروندان یمنی مقیم عربستان که در معرض توهین و ظلم سعودی ها قرار دارند، کاری بکند چگونه خوهد توانست بحران های مردم یمن را از بین ببرد؟

اگر این جنگ ها، حملات ،کشتار، ناکامی و آشوب ها بزرگترین دلیل بر ناکامی هادی و رژیمیاست که عربستان برای آن تبلیغ می کند ، چرا دیگران به خاطر وی با یکدیگر می جنگند؟

بیشتر یمنی ها معتقدند هادی، یمن را به گور دسته جمعی تبدیل کرده و این کشور را در دسترس همه متجاوزان و مزدوران قرار داده کما اینکه طی 7 سال نیز هیچ خدمتی نکرد و همواره به همراه حامیان منطقه ایش ناکام بوده است ، از این رو همه مردم یمن باید بر ضد وی متحد شده تا پرونده وی را ببندند و بدین ترتیب به مداخله خارجی ها پایان داده و بحران های متعدد ناشی از مشروعیت را از بین ببرند.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها