واکنش رییس هیات ملی یمن به اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس

واکنش رییس هیات ملی یمن به اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 18:48

محمد عبدالسلام رییس هیات ملی یمن درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس در خصوص توافق استکهلم مبنی بر اینکه (قرار بود بندر الحدیده از شبه نظامیان خالی شود تا از آغاز ژانویه تحت سیطره نیروهای بی طرف قرار گیرد...) و دیگر اظهارات و مواضع مشابه جرمی هانت و وزارت خارجه انگلیس بیانیه ای صادر کرد.

العالم . یمن

این بیانیه بدین شرح است:

1 ـ توافق استکهلم به هیچ وجه به حضور نیروهای بی طرف در بندرالحدیده و نه در غیر آن اشاره نکرده و پر واضح است کسانی که از لحاظ مضمون و ظاهر با توافق استکهلم مخالف هستند، همان کشورهای متجاوز هستند که انگلیس یکی از عناصر اصلی آنهاست. مشکل در رؤسای کمیته های هماهنگی و باز استقرار نیروها نیست بلکه به نظر می رسد که آنها دستورات خود را از کشورهای تجاوزگر دریافت می کنند.

2 ـ توافق استکهلم بر اتخاذ گام‌هایی از سوی تمام طرفها بویژه برای باز استقرار نیروها تاکید می کند؛ اما درخواست کردن فقط از یکی ازطرفها، دال بر جانبداری و دروغگویی و فریب است.

3 ـ اینکه ما نقش نظارتی سازمان ملل بر بندر الحدیده را پذیرفتیم، در واقع برای پایان دادن به بهانه های طرف مقابل و حامیانش بوده است؛ و نه برای اینکه بندر را به طرف متجاوز تسلیم کنیم. این در عرف انسانی و جهانی و سیاسی، نامش گفتگو و مناقشه نیست. اگر هدف تسلیم بندر الحدیده به طرف مقابل بوده است؛ دیگر چه نیازی به وجود سازمان ملل بود!

4 ـ ما اظهارات انگلیس را ناگهانی و عجیب نمی دانیم؛ زیرا این کشور خود طرفدار متجاوزان است و خود به آن اذعان دارد و بارها آن را اعلام کرده است. از این رو ملزم به توضیح و تبیین آن نیستیم و با این کشور به عنوان میانجیگر برخورد نمی کنیم. اما جالب توجه آن است که فرستاده سازمان ملل به نظر می رسد که فرستاده هیات سازمان ملل نیست بلکه نماینده انگلیس است بویژه پس از آنکه وزارت خارجه انگلیس اهداف و مواضع خود را به صورت روشن بیان کرد که کاملا همسو با مانع تراشی برای توافق است.

5 ـ بارها تاکید کردیم که برای باز استقرار نیروها آمادگی داریم اما آنها با اجرای آن مخالف هستند؛ زیرا نمی خواهند چهره واقعی طرف مقابل برملا شود و بهانه های ادامه دادن به تجاوزات خود به ساحل غربی را از دست دهد. زیرا طرف مقابل روی بهانه دروغین قاچاق در الحدیده و جمع آوری واردات تکیه کرده است؛ از این رو آنها از پاسخ به اعلام آمادگی ما درخصوص باز استقرار نیروها طفره می روند و این امر ثابت می کند که آنها بر سر اجرای توافق و روند ارسال کمکهای انساندوستانه و راه حل سیاسی و مسالمت آمیز در یمن مانع تراشی می‌کنند.

6 ـ طرف مقابل با طرح ادعای لزوم توافق بر سر نیروهای محلی، بر سر حل و فصل کردن مسائل در الحدیده مانع تراشی می کند با اینکه این امر مخالف توافق استکهلم است و در این توافق نامی از نیروهای محلی نیامده است؛ با این وجود ما برای اجرای گامهای اولیه اعلام آمادگی کردیم؛ زیرا مساله ای انسانی است و به راه اندازی بندر الحدیده و ورود کمکهای انساندوستانه کمک می کند و باعث حصول پیشرفت در توافق می شود؛ و مانعی نمی بینیم که اگر لازم شود برای بررسی جزییات و یا هر توضیح و تفسیری درباره توافقنامه وارد بحث ومناقشه شویم.

7 ـ برخی اظهارات منسوب به وزیر خارجه انگلیس درباره حزب الله و هشدار پیرامون حزب الله در برخی رسانه های دشمن منتشر شد؛ حال به فرض صحت در انتساب این اظهارات، ما تاکید می کنیم که این اظهارات کاملا نادرست هستند و مساله حزب الله نه به صورت مثبت و یا منفی و نه به صورت اشکار و یا اشاره، به هیچ وجه در این گفتگوها مطرح نشد.

8 ـ بار دیگر پایبندی خود به توافق سوئد و تفاهمات ناشی از آن را اعلام می کنیم؛ همچینن برای اجرای تعهدات خود اعلام آمادگی می کنیم. مجددا اشاره می کنم که ما برای اجرای توافق از جمله اجرای گام نخست آن، حتی به صورت یک جانبه، آماده هستیم. تاکید می کنیم که اقدام سازمان ملل در شانه خالی کردن از عمل به توافق حتی یک طرفه آن، نشان می دهد که این نهاد در مسیر حل وفصل امور و به دور از محاسبات کشورهای استکبار و در راس آنها انگلیس عمل نمی کند؛ بلکه انگلیس ثابت کرد که از طریق فرستاده خود و تحت پوشش سازمان ملل، مانع تراشی بر سر اجرای توافق را اداره می کند.

پربیننده ترین خبرها