لاوروف بر لزوم گفت وگو میان کشورهای خاورمیانه تاکید کرد

لاوروف بر لزوم گفت وگو میان کشورهای خاورمیانه تاکید کرد
چهارشنبه 15 اسفند 1397 - 21:03

وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر بر طرح روسیه برای ایجاد فضای گفت وگو به منظور ایجاد اعتماد و افزایش امنیت با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی از جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

العالم - آسیا

به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری با همتای کویتی خود پیش از ترک این کشور و رفتن به امارات آخرین ایستگاه تور خاورمیانه ای خود این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: روسیه علاقه مند به ترویج دستور کار سازنده و یکپارچه در خاورمیانه است که همه بازیگران منطقه ای در آن مشارکت داشته باشند.

لاوروف در ادامه با مثبت خواندن روند همکاری های روسیه وکویت و تمایل این کشور برای گسترش روابط در سطوح مختلف با این کشور اظهار داشت: روسیه و کویت به صورت سنتی مواضع نزدیک و قابل اعتمادی به یکدیگر در مسائل منطقه ای و بین المللی دارند.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: روسیه به تعامل با کویت به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت ادامه خواهد داد ضمن اینکه امروز توافق کردیم مشاوره های تخصصی بیشتر در شورای امنیت در دستور کار دو طرف قرار گیرد.

لاوروف به وضعیت در خاورمیانه، شمال آفریقا، سوریه، یمن، لیبی و عراق اشاره کردو گفت: از نگاه ما تمامی مشکلات و مسائل این کشورها از طریق سیاسی و صلح آمیز مطابق با هنجارها و حقوق بین المللی و با برگزاری گفت وگوهای جامع قابل حل و فصل است.

وی گفت: ما و کویت امروز بر تسریع در روند مذاکرات مستقیم میان فلسطینیان واسرائیل (رژیم صهیونیستی) بر اساس قوانین بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل و طرح صلح عربی تاکید کردیم چرا که ما به این اصول متعهد و خواهان حل و فصل مناقشه فلسطین هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه این را هم گفت که دو طرف همچنین بر ضرورت بازگشت وحدت در میان گروه های فلسطینی توافق کردند.

آمریکا آوارگان در اردوگاه الرکبان را گروگان گرفته است

وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس خبری بار دیگر به آمریکا تاخت و اظهار داشت: ایالات متحده آوارگان سوری در اردوگاه الرکبان را مانند گروگان نگه داشته است و مانع تخلیه این اردوگاه می شود.

وی افزود: موضع آمریکا در مورد اردوگان پناهندگان الرکبان، این تصور را بوجود می آورد که واشنگتن برای توجیه حضور غیرقانونی خود در سوریه نیاز به این اردوگاه دارد.

روسیه و آمریکا کانال های تماس خود در سوریه را حفظ کرده اند

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت: روسیه و آمریکا کانال های تماس سیاسی و نظامی درباره سوریه را حفظ کرده اند.

وی ادامه داد: تماس هایی وجود دارد که ابعاد گسترده تری از مسائل سوریه را دربرمی گیرد که سودمند هستند با توجه به این نکته که آمریکا هر چند غیرقانونی در سوریه حضور دارد و مقاصد نه چندان شفاف خود را در این کشور اجرا می کند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها